Dubaj severu. Z Islandu se postupně stává letecký most mezi kontinenty | E15.cz

Dubaj severu. Z Islandu se postupně stává letecký most mezi kontinenty

Jiří Liebreich

Zatímco do počtu stálých obyvatel představuje nejřidčeji zalidněnou zemi Evropy, v přitahování turistů platí Island za jeden z nejsilnějších magnetů starého kontinentu. Od roku 2012 se počet zahraničních turistů více než ztrojnásobil, nic přitom nenasvědčuje zastavení růstu. Naopak. Island proto připravuje investici do expanze klíčového státního letiště v Keflavíku.

Ani ne půl milionový stát nalije do modernizace vzdušného přístavu jednu miliardu dolarů. Peníze půjdou především na otevření minimálně šestadvaceti nových letištních bran, také ale na zvětšení obchodních a restauračních prostor. Termín dokončení zatím znám není. Projekt má být financován úvěrem, také ale z peněz od aerolinek.

Právě od nich přitom plyne do islandské státní kasy každoročně větší objem finančních prostředků. S přibývajícími lety totiž roste i suma vybraná na poplatcích, například za přistání.

Čeští a slovenští tuneláři prorazili nejdelší tunel na Islandu, podívejte se na dokončené dílo

Island totiž funguje nejen jako přední destinace lákající na vodopády nebo gejzíry, ale rovněž jako vhodná přestupní stanice pro čím dál více aerolinek. Novodobá „Dubaj severu“, přezdívá se mu. Konkrétně letiště v Keflavíku propojuje Evropu a Severní Ameriku.

Šéf nízkonákladového dopravce Wow Air Skuli Mogensen doplňuje, že většina pasažérů aerolinky letící na Island v zemi nezůstane, ale přestupuje na jiný let. Dodal také, že jeho společnost plánuje zařadit nové lety z Islandu do Nového Dillí, napsala stanice CNBC.

Díky provozu v Keflavíku ovšem rostou nejen zdejší dopravci – Icelandair i Wow Air přidali do nabídky řadu nových měst včetně těch v Severní Americe – ale i ti zahraniční. Do státu na pomezí Severního ledového a Atlantského oceánu totiž začali v nedávné minulosti létat také američtí dopravci American, United a Delta Airlines.

Vzhledem k tomu, že je letiště stále ještě relativně malé, čas na přestup je často minimální. Cestujícím může stačit i necelá půlhodina. U větších letišť, jako je například londýnské Heathrow nebo tokijské letiště Narita, to přitom může více než dvojnásobek, uvedla CNBC.

Podívejte se na snímky z islandského mezinárodního letiště v Keflavíku:

Státem udělených pokut leteckým dopravcům přibývá
Babiš řeší malajsijský byznys, Evektor roztočil politickou hru
Šetříme, kde to není vidět, říká ředitel Emirates Airline pro Česko Bořivoj Trejbal

 

Články odjinud

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!