Babiš řeší malajsijský byznys, Evektor roztočil politickou hru | E15.cz

Babiš řeší malajsijský byznys, Evektor roztočil politickou hru

Michal Tomeš

Malé devítimístné letouny Evektor stejnojmenného kunovického výrobce měly velkou šanci stát se výrazným vývozním artiklem. Firma dostala před čtyřmi lety příslib malajsijského investora poskytnout jí 200 milionů dolarů, což mělo společnosti umožnit výrobu těchto letadel a export do řady zemí. Peníze však nepřišly. Spoluzakladatel a podílník Evektoru Jaroslav Růžička proto požádal vládu premiéra Andreje Babiše (ANO), aby zapeklitou situaci pomohla vyřešit. 

Důvodem je, že ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) vývoj letounu EV-55, který je středem sváru, pomohlo financovat.

Poskytlo firmě dokonce granty ve výši jedné miliardy korun. Designovaný premiér Andrej Babiš potvrdil, že o problémech v Evektoru ví. Řešením celé situace pověřil právě MPO.

Projekt českého letadla je před krachem. Investice od malajsijského expremiéra nedopluly

Deník E15 má k dispozici dokonce dopis malajsijské straně, který žádá součinnost ve vzniklé situaci. „Dopis napsal náměstek ministra průmyslu Vladimír Bärtl, který ve věci intervenoval a já jsem dopis podepsal,“ uvedl premiér.

Adresátem psaní je čelní představitel investora, společnosti Aspirasi Pertiwi, Mahathir Mohamad.

NASA varuje: Bouře na Marsu přerostla v celoplanetární problém

Ten přitom po nedávných volbách ve svých dvaadevadesáti letech znovu usedl do křesla malajsijského premiéra. Dopis je proto sepsán na vládní úrovni mezi dvěma ministerskými předsedy.

Tím se česká investice stala významným politickým tématem. „Dopis malajsijské straně může být dobrý signál, že bychom mohli najít nějaké řešení,“ řekl deníku E15 Bärtl.

Česká strana očekává, že by měla odpověď z Malajsie přijít do konce června. Malajsijské velvyslanectví v Praze na zaslané dotazy neodpovědělo. Projekt nového letadla tak stojí.

Kronika ohlášené smrti. Podívejte se do nitra posledního jezdícího „žabotlamu“

Firma nyní funguje v omezeném režimu a věnuje se aktivitám v automotive odvětví. Od zahájení problémů s investorem ale čelí odlivu odborníků, zejména z oddělení vývoje.

Řešením by mohla být přímá intervence státu, který by převzal podíl Malajsijců. „Letoun EV-55 je potenciálně významný vývozní artikl a je mi líto, jak se dění kolem projektu vyvíjí,“ uvedl Bärtl.

Evektor v číslech
  • Firma vznikla v roce 1991 a zaměřila se na výrobu malých letadel.
  • Tržby podle posledních hospodářských výsledků za rok 2014 dosáhly zhruba 300 milionů korun.
  • Letoun EV-55 poprvé vzlétl v roce 2011. Jeho cena se pohybuje kolem 40 milionů korun.
  • Existují zatím jen 2 exempláře. Na další výrobu nemá kvůli sporům peníze.

OBRAZEM: Z okolí Prahy dělá realitní bublina lákavou adresu, přesto v něm zůstává množství ruin
Nad Českem létají desetitisíce dronů, regulace zpřísní, varuje šéf Úřadu pro civilní letectví
Vyšší mzdy jsou nesmysl, Češi si je nezaslouží, řekl exprezident Klaus

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!