EU přispěje sedm miliard korun na silnici R6 v Karlovarském kraji

ilustrační foto

ilustrační foto

Evropská komise schválila příspěvek sedm miliard korun na přibližně 25kilometrový úsek rychlostní silnice R6 mezi Jenišovem a Kamenným Dvorem v Karlovarském kraji. Celkové náklady projektu jsou skoro 11 miliard korun. Jde o třetí největší projekt Operačního programu Doprava. Silnice už je zčásti v provozu.

„Co se týká příspěvku EU, tento projekt se řadí mezi ty skutečně největší, které jsou do Operačního programu Doprava zařazeny. V současné době je to zároveň finančně nejnáročnější projekt, který byl doposud Evropskou komisí schválen,“ uvedl ředitel odboru fondů EU Marek Pastucha.

Schválení peněz na úsek mezi Jenišovem a Kamenným Dvorem je sice hezké, ale problematiku silničního napojení regionu na Prahu to neřeší, řekl náměstek karlovarského hejtmana Petr Navrátil (ČSSD). Navíc úsek, na nějž byl příspěvek schválen, je už stejně prakticky celý dokončen a v provozu. Jde tedy o administrativní záležitost. „Zbývající malá část od Sokolova k Novému Sedlu bude otevřena v dubnu. I ta je ale už téměř hotová, dokončují se tady dílčí věci,“ uvedl Navrátil.

Kraj nyní musí podle něj řešit dvě zásadní věci. Tou první je, aby přesvědčil ministerstvo dopravy, že zpoplatnit silnici R6 procházející krajem bez jejího napojení na dálniční síť je nesmysl. Mnohem zásadnější pro region ale je, aby stavba R6 pokračovala ve směru od Karlových Varů dále na Prahu. „Kdybych se dověděl, že Evropská komise schválila peníze třeba na úsek mezi Vary a Olšovými Vraty nebo na zastavený úsek u Lubence, tak bych asi skákal radostí,“ dodal Navrátil.

Stavba silnice R6 měla být podle prvních slibů dokončena v roce 2010. Postupně se ale termín posouval na 2015 a nyní se hovoří spíš o roku 2025.

Silnice R6 zajišťuje dopravní spojení Prahy se západočeskou oblastí Karlovy Vary - Sokolov - Cheb. Je součástí mezinárodní silniční sítě TEN-T a vede po ní mezinárodní evropský tah z Karlových Varů dál na západ přes Cheb a Pomezí nad Ohří do Německa. V rámci schválené části R6 se buduje čtyřpruhová komunikace ve čtyřech stavebních úsecích: Jenišov-Nové Sedlo, Nové Sedlo-Sokolov, Sokolov-Tisová a Tisová-Kamenný Dvůr.

Souhlas Evropské komise je nutný u velkých projektů, tedy staveb s celkovými náklady přesahujícími 50 milionů eur (asi 1,25 miliardy Kč). Z těchto projektů EK například v polovině loňského listopadu schválila více než šest miliard korun na již dokončenou takzvanou Moravskou křižovatku, tedy dálnici D1 u Kroměříže a silnici R55 u Hulína.