Eurovia s Hochtiefem postaví novou plochu na staré Ruzyni. Letiště jim zaplatí 835 milionů

Pražské letiště

Pražské letiště Zdroj: Tomeš Michael / E15

Pražské letiště
Pražské letiště
Pražské letiště
4
Fotogalerie

Zakázku na další rozšíření Letiště Praha v areálu Jih, které se někdy také nazývá stará Ruzyně, vyhrálo sdružení firem Eurovia a Hochtief. Za částečné přemístění pojezdové dráhy a zbudování nové odbavovací plochy mu letiště zaplatí celkem 835 milionů korun bez DPH. To je o téměř 80 milionů více, než činil rozpočtový odhad, píše web Zdopravy.cz.

O zakázku bojovaly ještě společnosti Strabag a Skanska, Letiště Praha nezveřejnilo výši jejich nabídek. „Z pohledu situace na trhu je spolupráce Eurovie a Hochtiefu zajímavá i kvůli probíhajícímu tendru na stavbu metra D, kde Eurovia v námitkách konstatuje, že Hochtief je jednou z firem, která je v zakázce velmi zvýhodněna proti jiným,“ podotkl server.

Připomněl, že letiště investici řadí na seznam projektů, které souvisejí s chystaným rozšířením Terminálu 2 a výstavbou nové paralelní vzletové a přistávací dráhy. Areál Jih slouží především k odbavování privátních letů. Aktuální zakázka se týká částečného přemístění pojezdové dráhy TWY R (Romeo) do nové pozice a zbudování nové odbavovací plochy, uvedl web.

V rámci rozšíření stávající odbavovací plochy podle něj dojde i k proměně systému letadlových stání. „Plocha tak nabídne více možností pro odbavení větších letadel. I nadále však počítáme s tím, že tato stání budou primárně používána pro odbavení privátních letů,“ cituje server mluvčí letiště Kateřinu Pavlíkovou.

Letecký provoz po celém světě zažil kvůli šíření pandemie koronaviru bezprecedentní pokles. Letiště Praha během dubna odbavilo 5031 cestujících, což představuje meziroční pokles o 99,6 procenta. O více než 90 procent se snížil i letový provoz na letišti. V květnu se začíná provoz pomalu oživovat, obnoveno bylo několik linek.

V loňském roce letiště odbavilo rekordních 17,8 milionu cestujících. Kvůli krizi se však dá očekávat, že se letos k tomuto číslu letiště nepřiblíží, přičemž pokles bude znatelný i po krizi. Podle prognóz odbaví letiště v příštím roce kolem deseti milionů pasažérů a k loňským statistikám se letiště znovu dostane až za tři roky.