Fond dopravy dostane příští rok o 28 miliard méně

Stavba dálnice D3 v úseku Veselí nad Lužnicí - Bošilec

Stavba dálnice D3 v úseku Veselí nad Lužnicí - Bošilec Zdroj: RSD

Na dopravní stavby půjde příští rok méně peněz než letos. Vláda tento týden schválila rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury s výdaji necelých 66 miliard korun. Letošní rozpočet má přitom rekordní výdajový rámec 94 miliard.

Rozdíl v rozsahu výstavby ale nakonec nebude tak velký, a to ze dvou příčin. Na dopravních stavbách se v letošním roce zdaleka nepodaří utratit celý limit, fond počítá s výdaji kolem osmdesáti miliard. Příští rok by navíc mohl rozpočet dodatečně růst díky vyššímu výběru daní a lepším vysoutěženým cenám.

„Naší vizí je dostat rozpočet k sedmdesáti miliardám,“ řekl deníku E15 první náměstek ministra Tomáš Čoček. Přesto už to nebude tak horečná výstavba jako letos, kdy se státní investoři snaží na poslední chvíli utratit evropské peníze z končícího operačního programu.

O finance přijdou příští rok hlavně železničáři. Zatímco letos má Správa železniční dopravní cesty k dispozici až 44 miliard,
příští rok to bude podle vládou schváleného rozpočtu 26 miliard.

ŘSD dostane také méně

U Ředitelství silnic a dálnic nastane pokles ze 47 na 38 miliard korun. Rozdíly jsou právě v příspěvcích z evropských fondů, nový operační program se teprve rozjíždí. „Ve fondu je dostatek peněz na to, abychom nejen pokračovali v rozestavěných stavbách, ale i na to, abychom zahájili všechny projekty, na něž nyní peníze alokované v rozpočtu nejsou, ale získají stavební povolení,“ tvrdí spokojeně ministr dopravy Dan Ťok.

Příští rok bude například pokračovat dostavba dálnice D3 v jižních Čechách, zavalené D8 v severních Čechách a D1 u Přerova, nově se začne s modernizací pěti starých úseků D1, výstavbou obchvatu FrýdkuMístku na R48 či severního obchvatu Opavy.

Na železnici se budou například dobudovávat třetí a čtvrtý koridor nebo stanice Olomouc. Z nových projektů je v plánu rekonstrukce trati v úseku Praha Hostivař–Praha hlavní nádraží nebo Ostrov nad Oslavou–Žďár nad Sázavou.

Po D8 pojedou řidiči v prosinci 2016
Na severočeské dálnici D8 začala druhá etapa prací na odstranění sesutého svahu. Dělníci například zajistí betonovou injektáž k zastavení dalších pohybů zeminy, svah stabilizují a odvodní. Poslední kubík nánosu by měl zmizet v půli příštího roku. Zároveň probíhá horečná výstavba na řehlovické křižovatce. Řidiči tam vjedou v prosinci 2016.