Hradecký kraj pokračuje v miliardovém tendru, změní ale podmínky

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: archiv

Královéhradecký kraj bude pokračovat v tendru na autobusové dopravce pro roky 2017 až 2026, který kritizují odboráři. Rada kraje na mimořádném zasedání rozhodla, že zadávací podmínky soutěže změní v části řešící odměňování řidičů autobusů a nárůsty nákladů. Odbory žádají zrušení tendru a hrozí stávkou. Tvrdí, že podmínky pětimiliardové soutěže postavené jen na co nejnižší ceně povedou k nadále podprůměrnému odměňování řidičů.

Odboráři se nyní podle odborového předáka z jablonecké místní organizace BusLine Jiřího Kuchynky budou muset seznámit s rozhodnutím krajské rady a během dneška k němu chtějí vydat stanovisko. „Musíme zvážit, co jsme získali. Stávka není o rozhodnutí jednoho muže,“ řekl Kuchynka. Nevyloučil, že by odbory mohly krajem učiněné změny přijmout.

Podle kraje není zrušení tendru možné, při bezdůvodném zrušení soutěže by kraji prý mohla od antimonopolního úřadu hrozit sankce až 40 milionů korun. „Odhlasované změny jsou naše maximum, co můžeme udělat v mezích zákona. Z mého pohledu byl kompromis ze strany kraje dodržen,“ uvedl hejtman Lubomír Franc (ČSSD). V závěru prosince kraj odborům nabídl kompromisní řešení spočívající ve změnách zadávací dokumentace soutěže.

Hejtman: Je zde prostor pro to, aby dopravce dal (kraji) solidní nabídku a slušně odměňoval zaměstnance

Kraj podle hejtmana vyšel požadavkům odborům vstříc. „Je zde prostor pro to, aby dopravce dal (kraji) solidní nabídku a slušně odměňoval zaměstnance,“ řekl hejtman.

K nejvýznamnějším změnám v dokumentaci patří to, že dopravce si bude muset stanovit minimální mzdu pro zaměstnance. Ta pak bude pravidelně plně valorizována podle růstu průměrné mzdy v ČR. Dopravci také nově nebudou omezeni maximální hodnotou nákladů na přímé mzdy, zdravotní a sociální pojištění a na pohonné hmoty a oleje. Dopravci tím dostanou prostor pro získání peněz na zvýšení mezd. Dopravci také budou mít nově zaručenu valorizaci i v položkách přímý materiál a opravy. Kraj také dopravcům zvedl maximální cenu nabízenou za kilometr o 50 haléřů. Celkovou hodnotu zakázky pak kraj zvýšil z 5,55 miliardy korun na 5,65 miliardy korun. Úprava zadávacích podmínek se dotkla i části, která řešila sankce dopadající přímo na řidiče při neplnění jejich povinností. Některé sankce kraj zrušil.

Kvůli změněným zadávacím podmínkám kraj posunul termín otevírání obálek s nabídkami z 18. ledna na 5. dubna. Původní termín prvního otevírání obálek byl loňského 8. prosince. Tendr tak zatím nabral zpoždění čtyři měsíce. Hejtman však věří, že se vše stihne a vítězní dopravci začnou v kraji jezdit od 1. ledna 2017.

Stávková pohotovost odborů

Odbory, které jsou ve stávkové pohotovosti, dosud krajem navržené změny odmítaly. „Pro nás jsou návrhy kraje naprosto chabé a nic neřešící,“ uvedl minulý týden Kuchynka. Změnu rozdílných postojů nepřineslo ani úterní společné jednání hejtmana France a předsedy Odborového svazu dopravy Luboše Pomajbíka s předsedou vlády Bohuslavem Sobotkou (ČSSD). „Nedošlo ke sblížení stanovisek. Premiéra i hejtmana jsem upozornil, že hrozí sociální konflikt,“ řekl po jednání Pomajbík.

Na protest proti tendru odbory 5. ledna zorganizovaly akci Vesty pro Královéhradecký kraj. Část řidičů autobusů v kraji jezdila v reflexních vestách. Dopravu protest neomezil.

V Česku by podle odborářů měla vzniknout jednotná metodika pro autobusové soutěže, podle níž by se měl řídit i hradecký kraj. Zadávací podmínky nynější soutěže podle odborů zakonzervují nízkou úroveň odměňování řidičů, která se bez přesčasů a různých příplatků pohybuje kolem 12500 korun měsíčně.