Jančura ministru Prachařovi: Za čekání na D1 zaplaťte 50 milionů ze svého

Oprava dálnice D1

Oprava dálnice D1 Zdroj: ctk

Majitel cestovní a dopravní firmy Student Agency Radim Jančura vyzval ministra dopravy Antonína Prachaře (ANO), aby zaplatil ze svého škodu přes 50 milionů korun za čekání řidičů v kolonách na dálnici D1. Kvůli opravám byla průjezdná systémem dva pruhy v jednom směru a jeden pruh v opačném. Jančura se opírá o expertní výpočet. Ministerstvo dopravy pro E15.cz uvedlo, že kritiku Jančury považuje za osobní útok.

Jančura zveřejnil také ministrův mobil a vyzval nespokojené řidiče, aby mu psali textové zprávy. Sám mu SMS s žádostí o nápravu psal také, Prachař ale nereagoval.

Jančura prý Prachaře opakovaně vyzýval, aby dohlédl na organizaci oprav. „Neučinil však vůbec nic, a převzal proto plnou zodpovědnost za způsobenou škodu. Pokud ji neuhradí do státního rozpočtu a nebude konat, měl by být z postu ministra odvolán,“ píše Jančura, který kritizoval také technologii oprav ještě před jejím započetím za ministra Zbyňka Stanjury (ODS).

Jančura: 1+2 je chyba

Situace, na niž naráží Jančura, se týká předminulého týdne. V pondělí 24. března začala na D1 instalace mobilních středových svodidel.

„Ředitelství silnic a dálnic společně s ministerstvem chybně schválily způsob uzavírky zúžením na jeden pruh v jednom směru a svou laxností způsobily dlouhé kolony v jednom směru po několik dnů,“ uvedl Jančura.

Zatímco jeho autobusy mezi Prahou a Brnem se zpožďovaly podle něj maximálně o 20 minut, ostatní řidiči trávili v kolonách i hodinu. „Přitom nemusely vůbec být,“ tvrdí Jančura.

Jančura má k ataku na Prachaře i ryze podnikatelský důvod, po dálnici D1 mu jezdí dominantní část jeho autobusového byznysu. Při dlouhodobých potížích s frontami na D1 by naštvaní cestující totiž mohli přejít ke konkurenci především do vlaků.

Zpoždění pro něj už konkrétně znamenají ztrátu tržeb, protože při větším než 30 minut vrací čtvrtinu jízdného, při více než hodinovém zpoždění vrací celé jízdné.

Přitom doba jízdy je srovnatelná s jízdou vlaků EuroCity, kterým cesta trvá jen o deset minut déle a jezdí v pravidelném hodinovém taktu.

Ředitelství silnic a dálnic situaci na D1 tak dramaticky jako Jačura nevidí. „Režim dopravy na dva a jeden jízdní pruh byl během modernizace dálnice D1 využit jen v minimální možné míře. V současnosti se na všech čtyřech modernizovaných úsecích jezdí v režimu 2+2 jízdní pruhy,“ reagoval Jan Studecký z oddělení komunikace ŘSD.

Analýza od stínového ŘSD

Výpočet škody udělal předseda správní rady nadačního fondu Stínové ŘSD Jiří Petrák podle takzvaného systému hodnocení ekonomické efektivnosti silničních staveb.

„Snížení počtu pruhů na méně než dva plus dva je nutné z důvodu bezpečnosti pouze několik desítek minut při instalaci dopravního značení. Svaté pravidlo dva plus dva by mělo platit nejen na D1, ale na všech dálnicích a rychlostních komunikacích, které mají odstavný pruh, a hustota provozu toto vedení vyžaduje,“ uvedl Petrák.

„Má-li naše země prosperovat, je nutné, aby občané chtěli v naší zemi žít a tedy chtěli odvádět daně,“ řekl Jančura. V případě dálnic je to podle něj o to silnější, neboť řidič platí dálniční známku, mýto, silniční daň a zejména spotřební daň z PHM.

Bezplatná právní pomoc

„Pokud ŘSD a ministerstvo dopravy zbytečně uzavře jízdní pruh, stává se odpovědné za způsobené škody vůči zákazníkům této infrastruktury. Odpovědnost se vztahuje nejen na ztrátu času, ale i ztrátu PHM, opotřebení vozidla, ale i za ušlý zisk, pokud tuto újmu řidič prokáže. V případě jednotlivce jde o marginální ztrátu času, a to 272 korun při hodinové koloně jen za ztrátu času. V případě 40 tisíců aut denně na D1 jsou však celospolečenské škody v řádech milionů korun denně,“ upozornil majitel Student Agency.

Jančura nabízí i pomoc řidičům. Pokud ministr Prachař podle jeho slov nezaplatí způsobenou škodu do státního rozpočtu ze svého, nebo nebude odvolán, je jeho firma připravena začít bezplatně zastupovat všechny řidiče, kteří se cítí poškozeni neodborným řízení dopravy na D1 od 24. března do 6. dubna letošního roku.

„Neboť český právní systém neumožňuje hromadné žaloby, jsme připraveni zastupovat bezplatně každého poškozeného zvlášť,“ zdůraznil Jančura.

Dálnice D1 se na dvou úsecích na Vysočině začala modernizovat loni v květnu, ale šlo pouze o odstavné pruhy. Letos se už pracuje i na dvou úsecích ve středních Čechách.

Ministerstvo: Je to osobní útok

Ministerstvo dopravy E15. cz k Jančurově kritice odpovědělo, že nebude komentovat osobní útoky a nebude spekulovat o jejich skutečné motivaci. „Obvinění z neodborného řízení uzavírek při modernizaci dálnice D1 ze strany Radima Jančury, lze považovat za osobní útok vůči ministru dopravy Antonínu Prachařovi a zároveň vůči práci odborníků na ŘSD i dodavatelských firem, kteří pracují na modernizaci nepřetržitě,“ uvedl mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.

„Výzva nespokojeným řidičům, aby ministrovi psali své stížnosti prostřednictvím sms, pak jen smutně dokresluje osobní rovinu celého ataku vůči ministru Prachařovi,“ dodal Neřold.