Kraje dostanou příští rok poprvé peníze od státu na opravy silnic

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Autorevue.cz

Kraje dostanou v příštím roce od státu několik miliard korun na opravy krajských silnic a mostů, prohlásil ministr dopravy Antonín Prachař. Stejně tak se podařilo dojednat vyplacení inflační doložky na kompenzace železničním dopravcům, kteří zajišťují regionální dopravu. Ti také získají více peněz z evropských fondů na modernizaci vozového parku, řekl dnes Prachař (ANO) na tiskové konferenci po jednání s Asociací krajů.

„Krajské silnice jsou mnohde v havarijním stavu. Máme vytipované silnice a mosty, které potřebují spravit. Dnes nastal průlom v komunikaci se státem,“ řekl předseda Asociace krajů Michal Hašek (ČSSD). Do poloviny listopadu má vzniknout metodika, podle níž ministerstvo krajům peníze přidělí. Podle Prachaře půjde o několik miliard korun, které půjdou využít na opravy již v příštím roce.

Poskytnutí peněz od státu na opravu krajských silnic II. a III. třídy považuje za důležité také premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). „Státní fond dopravní infrastruktury loni nevyčerpal deset miliard na opravy komunikací. Nepřál bych si, aby se to v dalších letech opakovalo. Proto nám kraje dodají zásobník hotových projektů na rekonstrukce silnic nižší třídy, na které peníze z fondu vyčleníme,“ uvedl Sobotka. Podle něj je to výborný způsob jak zajistit, aby byl stát schopný utratit peníze, které pro opravy vyčlení v rozpočtu.

Předchozí vlády odmítly vyplácet inflační doložku

Kraje mají letos také poprvé dostat ze státního rozpočtu navíc 60 milionů korun na zajišťování regionální železniční dopravy. „Předchozí vlády odmítly vyplácet inflační doložku, letos ji dostaneme poprvé a dohodli jsme se, že ji kraje obdrží i příští rok,“ uvedl Hašek. Stejně tak se podařilo dojednat, že již od nového grafikonu v polovině prosince se vrátí na tratě rychlíky, které ministerstvo dopravy zrušilo loni v květnu.

Ministr se s kraji domluvil také na tom, že se začne pracovat na lepší návaznosti vlaků na hranicích krajů, kde často bez jakýchkoliv přípojů končí. „Budeme jednat i s Českými drahami, aby vznikl pro cestující komfortní stav a hranice krajů jim neznepříjemňovaly cestování. Letos už to ovšem logicky nestihneme,“ podotkl Hašek.

V příštích letech má jít také rychleji obnova vozového parku pro regionální spoje. „Dosud jsme mohli modernizaci spolufinancovat z evropských peněz pouze ze 40 procent. S Evropskou komisí jsme dojednali, že to může být nově 85 procent, což už mají například Slováci,“ řekl Prachař.