Lidé v Česku poprvé uvidí létat JAS-39 Gripen E, dnes přistál v Mošnově

Letoun JAS-39 Gripen E.

Letoun JAS-39 Gripen E. Zdroj: Saab AB

Letoun JAS-39 Gripen E přiletěl na Dny NATO na ostravském letišti
Letoun JAS-39 Gripen E přiletěl na Dny NATO na ostravském letišti
Letoun JAS-39 Gripen E přiletěl na Dny NATO na ostravském letišti
Letoun JAS-39 Gripen E přiletěl na Dny NATO na ostravském letišti
Letoun JAS-39 Gripen E.
9
Fotogalerie

Na ostravském letišti v Mošnově na Novojičínsku dnes přistál letoun JAS-39 Gripen E. Chvíli před ním dosedla švýcarská letecká akrobatická skupina Patrouille Suisse. Zúčastní se tam o víkendu Dnů NATO v Ostravě a Dnů Vzdušných sil Armády ČR. Gripen E čtyřapůlté generace je nejmodernějším letadlem od švédské společnosti Saab, ukázka na Dnech NATO bude první živou prezentací tohoto taktického víceúčelového letounu ve střední a východní Evropě.

Zástupce obchodního ředitele společnosti Saab Richard Smith řekl novinářům, že Česko je čtvrtou destinací, kde Gripen E přistál. Dosud byl k vidění pouze ve Švédsku, Finsku a Brazílii. "Věříme, že máme letadlo, které dokáže stoprocentně plnit požadavky vzdušných sil Armády České republiky," řekl Smith.

Gripen E je podle firmy navržen a zkonstruován tak, aby porazil jakéhokoli protivníka. "Gripeny od počátku byly vyvinuty tak, aby byly schopny neustále reagovat na ruskou hrozbu. Švédští stíhači jsou, dá-li se to tak říct, v poměrně častém kontaktu s ruskými letadly ve vzdušném prostoru Švédska," řekl Smith.

Uvedl, že nová varianta letounu je oproti původní verzi trošku větší, aby mohl nést více paliva, měl delší dolet, a mohl tedy zůstat déle ve vzduchu. "To je naše filozofie: chceme aby gripeny byly ve vzduchu, aby mohly být neustále připraveny k misi, a ne v hangáru na drahé údržbě. Zároveň má ty nejmodernější senzory i více závěsníků oproti předchozí generaci," řekl Smith. Gripen E je schopen nést až deset střel.

Smith uvedl, že letoun má i významně vylepšený způsob elektronického souboje. "Gripen si kolem sebe dokáže vytvořit vlastní ochranný štít a tím způsobem mate radary nepřítele. Nemá technologii stealth, která je velmi drahá a náročná na údržbu. Je to jiné, za nás chytřejší a méně náročné, řešení toho, jak znemožnit detekci nepřátelským radarem," řekl Smith.

Uvedl, že vylepšená je také avionika letounu. Systémy umělé inteligence pilota neustále podporují tak, aby to měl v kokpitu co nejjednodušší a mohl se více soustředit přímo na svou misi.

Dny NATO, které se uskuteční 17. a 18. září, jsou největší bezpečnostní přehlídkou v Evropě. Představují se na nich armádní, bezpečnostní i záchranářské jednotky. Letos se bude prezentovat rekordních 22 zemí. Poprvé se akce zúčastní stát z Jižní Ameriky - Brazílie ukáže svůj moderní dopravní letoun C-390 Millennium.

Předseda pořádající organizace Jagello 2000 Zbyněk Pavlačík uvedl, že program dynamických ukázek bude nejdelší v historii akce. Mezi nejatraktivnější budou patřit vystoupení akrobatických leteckých skupin. Patrouille Suisse se nad Mošnovem předvede poprvé. "Skupina létá na strojích F-5E Tiger II s atraktivním nátěrem v národních barvách," uvedli pořadatelé. Diváci uvidí i chorvatskou skupinu Wings of Storm, která se na Dny NATO vrací po třech letech.

Průlet předvede mimo jiné americký strategický bombardér B-52 Stratofortress, druhý tento stroj si budou moci návštěvnici prohlédnout na ploše letiště. Ve vzduchu lidé uvidí i český letoun L 410 NG, dvě letadla páté generace F-35 Lightning II nizozemského letectva nebo mistra Evropy i Česka v akrobatickém létání Martina Šonku na stroji Z-142C AF.

Vstup na Dny NATO je zdarma a například v letech 2018 a 2019 ji navštívilo zhruba 220.000 lidí. Loni přišlo diváků okolo 60.000, jejich počet byl omezený kvůli koronavirové pandemii a návštěvnost ovlivnilo i počasí.