Lufthansa luxuje evropské nebe. Získá podíl v italské ITA Airways

ITA Airways směřují do rukou Lufthansy

ITA Airways směřují do rukou Lufthansy Zdroj: profimedia.cz

ITA Airways nahradila zkrachovalou Alitalii.
Alitalii nepomohla ani četná státní pomoc.
Alitalii nepomohla ani četná státní pomoc.
Lufthansa využívá příležitostí k akvizicím.
Boeing 747-830 v barvách Lufthansy.
6
Fotogalerie

Německý národní letecký dopravce Lufthansa dokončilo jednání s italským státem o akvizici minoritního podílu v letecké společnosti Italia Trasporto Aereo (ITA). Lufthansa tak získá přístup na jeden z největších evropských trhů, na kterém ITA ovládá zhruba dvacet procent. O koupi zkrachovalé Alitalie a později jejího menšího a nezadluženého nástupce usiloval německý kolos dlouhé roky, italský stát ale vždy prodělávající společnost finančně podpořil. Důsledky pandemie už ale ITA sama nezvládne, a Lufthansa se tak dočká vytoužené akvizice. Obě strany se dohodly, že Lufthansa získá 41procentní podíl. 

Akvizice ITA má proběhnout ve dvou krocích. Nejprve Lufthansa získá 41procentní podíl, později zbylých šedesát procent. Německý investor chce takto omezit rizika spojená s koupí dlouhodobě ztrátové společnosti, která jen loni prodělala 486 milionů eur.

Agentura Reuters s odkazem na vlastní zdroje už dříve uvedla, že by cena za pořízení 40procentního podílu mohla činit dvě stě milionů eur (asi 4,7 miliardy korun).

I Lufthansa obdržela v minulých letech státní pomoc v řádu miliard eur. Okamžitý přísun hotovosti měl společnosti pomoci přestát období nejslabší poptávky po letecké dopravě. Část této pomoci byla předmětem žaloby irské nízkonákladové společnosti Ryanair, která nedávno uspěla u druhého nejvyššího soudu EU. Řízení však zřejmě bude ještě pokračovat.

Alitalia vznikla v polovině minulého století, po roce 2000 ale vykázala účetní zisk pouze jednou. V roce 2017 byl na společnost vyhlášen konkurz. V témže roce poskytl italský stát společnosti půjčku v souhrnné výši 900 milionů eur, o dva roky později dodal dalších 400 milionů, ale bankrotu přesto nezabránil.

Smrtící ránu pak zasadila společnosti pandemie covidu-19. Evropská komise navíc Itálii nařídila, aby vymohla půjčených 400 milionů eur nazpět, protože se mělo jednat o nezákonnou státní podporu. Část aktiv Alitalie převzala nástupnická ITA v roce 2021, dle komise však nemusí platit dluhy předchůdce, neboť není jeho „ekonomickým nástupcem“.

Alitalii nepomohla ani četná státní pomoc.Alitalii nepomohla ani četná státní pomoc.|Profimedia

ITA Airways začala fungovat předloni v říjnu, nyní čítá 66 letadel a čtyři tisíce zaměstnanců. Akvizicí letecké společnosti získá Lufthansa zejména přístup na jeden z největších evropských trhů a díky tomu i silné napojení na lety do Spojených států a z nich, upozornila dříve agentura DPA.

„Vyskytnou-li se příležitosti na nákup dalších aerolinek, opatrně si zhodnotíme, zda by dávalo smysl zařadit je do našeho portfolia, či nikoli,“ řekl pro Bloomberg ředitel Lufthansy Steenbergen. Řadu menších národních dopravců pohltily od vypuknutí pandemie také Air France-KLM a IAG. A stále je kde brát. Lufthansa se zajímá například o portugalského národního dopravce TAP SA a o skandinávskou SAS AB, která je v insolvenčním řízení.