Metrostav opět dobývá Norsko. V Bergenu razí tunel pro vlaky, cyklisty i pro chodce
Česká stavební společnost Metrostav zahájila v prosinci ražbu dalšího tunelu ve Skandinávii. Její dceřiná společnost Metrostav Norge razí tunel Kronstadtunnelen v Bergenu, který rozšíří linku Bybanen, již jako generální dodavatel zajišťuje norská stavební společnost Veidekke.
„Subdodávka Metrostavu Norge zahrnuje přeražení starého traťového tunelu délky 410 metrů na tunel pro pěší a cyklisty a ražbu dalšího šedesátimetrového tunelu. Realizací je pověřen projektový tým Borise Čillika,“ uvedl mluvčí Metrostavu Vojtěch Kostiha.
Zakázka s předběžnou hodnotou první části dosahující téměř devadesáti milionů českých korun bude dokončena v květnu příštího roku. Na stavbě bude zpočátku šest techniků a osmnáct dělníků, kteří již mají s ražbami v norských podmínkách zkušenosti.
Účast na přeražbě tunelu Kronstadtunnelen v Bergenu pro Metrostav Norge znamená restart aktivit na norském stavebním trhu po covidové pauze. „Jsou to již téměř dva roky, kdy jsme dokončili práce na projektu v Bergenu, kde jsme působili ještě prostřednictvím své organizační složky akciové společnosti Metrostav,“ doplnil Aleš Richter, obchodní ředitel a člen představenstva Metrostav Norge.
Nyní se podnik vrací na stejné místo, ale práce zajišťuje dceřiná společnost Metrostav Norge. „Tato dcera pokračuje i v ražbách tunelů metra ve Stockholmu na části Jarfalla v subdodávce pro další firmu ze Skupiny – SBT Sverige. V lednu příštího roku zahajuje práce na přístupových tunelech prodloužení linky Fornebu v Oslu. Ve stejném období začne mostařské oddělení Metrostavu Norge práce na osmi železobetonových objektech na silnici u města Molde,“ vypočetl další zakázky Richter.
Metrostav prací na tunelu v Bergenu navázal na letitou tradici severských ražeb a staveb. Zatím poslední díla v Norsku dokončil před rokem. Těsně před Vánoci uvedli čeští a slovenští stavbaři do provozu dva tunely a most přes Åstfjord na důležité „lososí“ cestě. Byl to první český most přes fjord ve Skandinávii a nejdelší český tunel v Norsku. Na stavbách v severských zemích se Metrostav podílí od roku 2006. Ve skandinávském prostředí za tu dobu vyrazil 35 kilometrů tunelů a postavil další díla.
„Po první zkušenosti, kterou jsme udělali na projektu Hédinsfjardargöng při ražbách tunelů Siglufjördur a Ólafsfjördur v letech 2006 až 2010 na Islandu, jsme činnost rozšířili do Finska. Poté jsme se vrátili na Island, který se začal vzpamatovávat z katastrofálních následků finanční krize z roku 2008. Tam jsme realizovali několik projektů a pronikli jsme i do Norska,“ popsal nejvýznamnější aktivity již dříve Aleš Gothard, předseda představenstva společnosti Metrostav Norge.
Roční podíl divize 5 na obratu skupiny Metrostav činí dlouhodobě tři až čtyři miliardy korun. Roku 2019 obrat činil 4,1 miliardy, z toho 1,05 miliardy připadalo na Skandinávii. Loni to bylo 3,3 miliardy korun, z toho ve Skandinávii 200 milionů.
Jak probíhala stavba mostu a ražba tunelů na norské Lososí cestě