Ministerstvo chce pro kamiony mýto na všech silnicích první třídy

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Profimedia.cz

Ministerstvo dopravy pracuje na plánu na zpoplatnění zbytku silnic první kategorie pro kamiony. Dopravci by si tak od roku 2016 museli pro jízdu na "jedničkách" kupovat papírové kupony.

Návrh ministerstvo představí vládě v reakci na výtku Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ), že se mu při výběru poskytovatele mýtného systému nepodařilo zavést platby na původně předpokládané délce téměř 3000 kilometrů silnic a dálnic v Česku. Plán na zpoplatnění všech silnic první třídy kritizují autodopravci.

Podle NKÚ se ministerstvu dopravy podařilo ke konci loňského září zpoplatnit pro kamiony 1361 kilometrů komunikací, tedy pouze 52,7 procenta z původně předpokládané délky. Úřad upozornil na nedostatky zejména u silnic první třídy, kde zbývá zavést mýtné na více než tisíci kilometrech.

Rozšíření mýtného na další úseky silnic odmítá sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia. Podle jeho mluvčího Martina Felixe je to jen další způsob, jak kamionové dopravce zatížit dalším poplatkem. Vinětu na tento druh silnic si totiž budou muset koupit všichni, odpadne tím případný regulační efekt, který si ministerstvo od rozšiřování výkonového mýtného slibovalo. Dopravci, kteří nechtějí na dálnicích monitorovaných mýtnými branami platit za ujeté kilometry, tak podle Felixe budou na silnice nižších tříd sjíždět nadále.

Mluvčí Česmadu uvedl, že provozovatelé nákladních vozů nyní platí zhruba desetinásobek částky, kterou státu odváděli před zavedením elektronického mýtného. Další zdroje pro stavbu a údržbu silnic by se proto měly hledat jinde než u nich, dodal.

NKÚ na výběru poskytovatele mýtného systému kritizoval také podle něj diskriminační podmínku, aby se používala jednoduchá palubní jednotka. Tento parametr totiž z tendru vyřadil všechny společnosti, které státu pro výběr mýtného nabízely satelitní technologii, protože ta vyžaduje dražší přijímací zařízení v kabinách nákladních vozů. V tomto ohledu se ministerstvo hájí, že parametry k zadávací dokumentaci schválila vláda už v červnu 2005. Poukázalo také na to, že žádný z případných uchazečů podmínku jednoduché palubní jednotky nenapadl například u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.