Ministerstvo dopravy: Konečně se začne projektovat

Zbyněk Stanjura

Zbyněk Stanjura Zdroj: E15 Anna Vackova

Resort dopravy se chystá masivně rozeběhnout přípravu staveb, která se v minulých letech prakticky zastavila. Na tyto účely by měly proudit tři miliardy korun.

Projekční firmy, kterých se propad ve stavebnictví dotkl ještě více než samotných stavebních firem, se podle vyjádření ministra dopravy Zbyňka Stanjury konečně mohou těšit na nové zakázky. Resort by měl v dohledné době vypsat desítky tendrů na projekční práce. „Nechci, aby se moji nástupci byli ve stejné situaci, kdy najdou prázdné šuplíky,“ uvedl Stanjura, který po ministrovi dopravy Aleši Řebíčkovi zdědil zasmluvněné dopravní stavby za 30 miliard. Ceny těchto staveb jsou ovšem na hony vzdálené těm dnešním.

Příprava staveb zamrzla po nástupu ministra dopravy Víta Bárty. Ředitelství silnic a dálnic a Správa železniční dopravní cesty zdaleka nečerpaly ani omezené zdroje určené na investorskou přípravu, kterou navíc komplikuje složitá legislativa. V jejím důsledku se klíčové infrastrukturní stavby připravují v průměru více než osm let.

Brzdí čekání na rozhodnutí antimonopolního úřadu

Už dvacet let se například ví, že se pozemky pro silnice a dálnice vykupují za ceny stavebních pozemků, což představuje ráj pro spekulanty. Nápravu zjednali poslanci až minulý rok. Už dvacet let se například mluví o výstavbě silnice R35, která mohla usnadnit rekonstrukci klíčové D1. Její příprava je přitom stále v plenkách. Nakonec se tak v Česku staví projekty, které jsou alespoň nějak připravené bez ohledu na jejich potřebnost.

Nikoliv současná podoba zákona o veřejných zakázkách, ale špatná investorská příprava staveb spolu s neúměrně dlouhou dobou rozhodování Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže o námitkách neúspěšných uchazečů je podle Stanjury hlavním problémem nízké proinvestovanosti v resortu. Na rozhodnutí ÚOHS čeká například největší investice SŽDC za více než čtyři miliardy – modernizace trati v úseku Plzeň Rokycany. Loni se opět nepodařilo vyčerpat zdroje Státního fondu dopravní infrastruktury. Z 57 alokovaných miliard se proinvestovalo pouze 52. „Nyní máme šanci utratit o dvacet miliard více než v předchozím období,“ uvedl ministr Stanjura.