Mizerný rok pro aerolinky. Zisky srážejí brexit i obchodní válka

Norwegian Air Shuttle patří k těm aerolinkám, které se letos potýkají v velkými problmy

Norwegian Air Shuttle patří k těm aerolinkám, které se letos potýkají v velkými problmy Zdroj: Norwegian Air Shuttle

Boeing 737 MAX
Výroba letounů Boeing 737 MAX
Výroba letounů Boeing 737 MAX
Boeing 737 MAX
Air Atlas Boeing 747
13 Fotogalerie

Zisky světových aerolinek se letos sníží více, než se očekávalo. Předpověděla to Mezinárodní asociace pro leteckou dopravu (IATA). Hlavními důvody jsou pomalejší růst počtu cestujících zapříčiněný mimo jiné nejistotou kolem brexitu i obchodní válka mezi Spojenými státy a Čínou. Nepomohlo ani uzemnění letounů Boeing 737 MAX po dvou tragických nehodách.

Asociace snížila roční odhad zisků leteckých dopravců na 25,9 miliardy dolarů (téměř 600 miliard korun) z loňských 27,3 miliardy dolarů. Je to také o 2,1 miliardy dolarů méně, než očekávaly odhady v červnu a o téměř deset miliard dolarů méně, než IATA předpověděla v loňském roce. „K poklesu přispívají geopolitické napětí, obchodní války nebo brexit. Všechny tyto okolnosti vytvořily náročnější prostředí pro podnikání,“ uvedla IATA.

Počet cestujících letos meziročně stoupne o 3,7 procenta na 4,5 miliardy, ještě loni rostl tempem 6,9 procenta.

Někde i se ztrátami

Pro letošní rok počítá Mezinárodní asociace pro leteckou dopravu s celkovými ztrátami v regionech Afrika, Blízký východ a Latinská Amerika. Na záporných výsledcích se u tamních nejvýznamnějších přepravců podepíše především problém s Boeingy 737 MAX.

Blýská se nyní na lepší časy? Podle asociace je v roce 2020 možné očekávat určitě zlepšení situace. Zároveň však upozorňuje na možná rizika. Především je to obava z nových nařízení o snížení uhlíkových emisí letadel a nejistota kolem uzemněných Boeingů 737 MAX. Pokud vše půjde dobře, očekává asociace v příštím roce zisky aerolinek v hodnotě 29,3 miliardy dolarů, tedy asi 675 miliard korun.

Situace by se měla zlepšovat i v Severní Americe a Evropě. Mezinárodní asociace pro leteckou dopravu však poznamenala, že Starý kontinent potáhnou především největší dopravci. „Mimo ně je zde dlouhý seznam evropských leteckých společností, které v důsledku neuspokojivých výsledků zaniknou,“ doplnila organizace. 

Lepší finanční vyhlídky pro příští rok se týkají i společností z Blízkého východu, Afriky a Latinské Ameriky, a to díky posilování ekonomik jednotlivých zemí v regionu.