Oliver Dlouhý: Kiwi usiluje o významný tržní podíl v Asii | E15.cz

Vše o miliardářích

Vše o miliardářích Vstoupit do speciálu

Šéf Kiwi Dlouhý: Usilujeme o významný tržní podíl v Asii

Jiří Liebreich

Jiří Liebreich

Od svého založení v roce 2012 patří vyhledávač letenek Kiwi.com k nejrychleji rostoucím firmám v Evropě, v současnosti brněnský podnik připravuje expanzi také na asijské trhy. Tento týden zahájil úzkou spolupráci s největší asijskou nízkonákladovou aerolinkou AirAsia, jež má rozvoj Kiwi.com urychlit. „Pro nás je důležité, abychom získali významný tržní podíl v regionu. Pokud se dostaneme během jednoho roku na dvouciferné číslo, budeme spokojení,“ říká v rozhovoru pro deník E15 zakladatel a šéf Kiwi.com Oliver Dlouhý.

Kdy jste si prvně sedli ke stolu se zástupci AirAsia k jednání o možné spolupráci?

Poprvé před třemi lety, tehdy jsme ale dohadovali jen klasický prodej letů AirAsia na Kiwi.com. Tehdy byla jen jednou z mnoha námi nabízených aerolinek. Aktuálně uzavřenou spoluprací jsme se začali zabývat před asi třemi měsíci.

Partnerství uzavíráte celou řadu, v minulosti například s čínskými aerolinkami Spring Airlines nebo s izraelskou technologickou společností AeroCRS. Do jaké míry se tato a další podobná partnerství podílí na růstu Kiwi.com?

Hodně signifikantně. Možnosti, jak můžeme růst, jsou tři. První je budování brandu, značky, na čemž pracujeme neustále. Druhou je uzavírání partnerství jako s AirAsia - ta nás zajímají zejména v těch částech světa, kde nejsme tak silní. Region, ve kterém AirAsia působí, je nám velmi vzdálený. Třetí způsob je vylepšování contentu, což znamená uzavírání partnerství s více aerolinkami – vhodný příklad tohoto způsobu je dohoda se Spring Airlines. Cílem této cesty je zvýšení naší konkurenceschopnosti.

Vyhledávač letenek Kiwi začíná spolupracovat s asijskou nízkonákladovkou

Sami byste tedy v Asii expandovat nedokázali?

Aktuálně si nedovedeme představit, že bychom zde budovali vlastní značku. Spojit se s gigantem jako AirAsia je pro naši expanzi ideální způsob.

Máme tedy od Kiwi.com čekat oznámení dalších obchodních dohod s velkými hráči asijského trhu?

Uvidíme. Záleží na tom, jak úspěšná bude spolupráce právě s AirAsia. Vkládáme do ní hodně nadějí. Pokud se bude vše velmi dobře vyvíjet, je možné, že mnoho nových partnerství už nepřibude. Spolupráce není jen o podpisu smlouvy a tiskové konferenci, o partnerství se musí obě strany neustále starat a vyvíjet iniciativu. Pokud to bude fungovat velmi dobře, dovedu si představit, že počet partnerů v regionu výrazně omezíme tak, abychom se mohli věnovat hlavním partnerům naplno.

Co rozhodne o tom, zda bude spolupráce s AirAsia úspěšná či nikoliv?

Pro nás je důležité, abychom získali významný tržní podíl v regionu. Jaké nám dohoda přinese příjmy, nad tím jsme ani nepřemýšleli.

Exšéf ČEZ Martin Roman mohl na Kiwi vydělat stamiliony

Významný znamená jak velký podíl?

Pokud se dostaneme během jednoho roku na dvouciferné číslo v regionu, budeme spokojení. Dnes se může náš podíl pohybovat v nižších jednotkách procent.

Plánujete posílit v dalších oblastech vedle asijsko-pacifické?

V Jižní Americe. Zde jednáme o možných partnerství, stejně tak v Číně. Může se jednat o dohody s aerolinkami, ale i s on-line cestovními agenturami nebo typově úplně jinými partnery. Trh je hodně komplexní, potenciálních partnerů je celá řada.

Zmiňujete Čínu, pro vstup na tamější trh je obvykle nutné spojení se s čínskými firmami do společného podniku. Budete je zakládat?

Zatím není nic takového v plánu. Je to možné, nyní ale jdeme jinou cestou. V Číně máme vlastní nezávislý tým. Ano, máme komerční partnerství s firmami, ale ne strategické, že bychom byli jejich spoluvlastníky spolu se státními podniky.

Co Kiwi.com do spolupráce s AirAsia investovalo a jak se budete dělit o příjmy?

Je to férový obchod, víc prozradit nemohu. Dělit se můžeme například o příjmy z letenek, které AirAsia prodá. Dohoda je ale komplexnější a příjmy nám poplynou i odjinud.

Propojené letenky zažívají boom. Lidé chtějí navštívit více destinací najednou

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!