Šéf Kiwi Dlouhý: Usilujeme o významný tržní podíl v Asii

Oliver Dlouhý

Oliver Dlouhý Zdroj: Nguyen Phuong Thao

Letadlo společnosti AirAsia Airbus 320
Oliver Dlouhý
Letadlo společnosti AirAsia
Oliver Dlouhý
Oliver Dlouhý
6
Fotogalerie

Od svého založení v roce 2012 patří vyhledávač letenek Kiwi.com k nejrychleji rostoucím firmám v Evropě, v současnosti brněnský podnik připravuje expanzi také na asijské trhy. Tento týden zahájil úzkou spolupráci s největší asijskou nízkonákladovou aerolinkou AirAsia, jež má rozvoj Kiwi.com urychlit. „Pro nás je důležité, abychom získali významný tržní podíl v regionu. Pokud se dostaneme během jednoho roku na dvouciferné číslo, budeme spokojení,“ říká v rozhovoru pro deník E15 zakladatel a šéf Kiwi.com Oliver Dlouhý.

Kdy jste si prvně sedli ke stolu se zástupci AirAsia k jednání o možné spolupráci?

Poprvé před třemi lety, tehdy jsme ale dohadovali jen klasický prodej letů AirAsia na Kiwi.com. Tehdy byla jen jednou z mnoha námi nabízených aerolinek. Aktuálně uzavřenou spoluprací jsme se začali zabývat před asi třemi měsíci.

Partnerství uzavíráte celou řadu, v minulosti například s čínskými aerolinkami Spring Airlines nebo s izraelskou technologickou společností AeroCRS. Do jaké míry se tato a další podobná partnerství podílí na růstu Kiwi.com?

Hodně signifikantně. Možnosti, jak můžeme růst, jsou tři. První je budování brandu, značky, na čemž pracujeme neustále. Druhou je uzavírání partnerství jako s AirAsia - ta nás zajímají zejména v těch částech světa, kde nejsme tak silní. Region, ve kterém AirAsia působí, je nám velmi vzdálený. Třetí způsob je vylepšování contentu, což znamená uzavírání partnerství s více aerolinkami – vhodný příklad tohoto způsobu je dohoda se Spring Airlines. Cílem této cesty je zvýšení naší konkurenceschopnosti.

Sami byste tedy v Asii expandovat nedokázali?

Aktuálně si nedovedeme představit, že bychom zde budovali vlastní značku. Spojit se s gigantem jako AirAsia je pro naši expanzi ideální způsob.

Máme tedy od Kiwi.com čekat oznámení dalších obchodních dohod s velkými hráči asijského trhu?

Uvidíme. Záleží na tom, jak úspěšná bude spolupráce právě s AirAsia. Vkládáme do ní hodně nadějí. Pokud se bude vše velmi dobře vyvíjet, je možné, že mnoho nových partnerství už nepřibude. Spolupráce není jen o podpisu smlouvy a tiskové konferenci, o partnerství se musí obě strany neustále starat a vyvíjet iniciativu. Pokud to bude fungovat velmi dobře, dovedu si představit, že počet partnerů v regionu výrazně omezíme tak, abychom se mohli věnovat hlavním partnerům naplno.

Co rozhodne o tom, zda bude spolupráce s AirAsia úspěšná či nikoliv?

Pro nás je důležité, abychom získali významný tržní podíl v regionu. Jaké nám dohoda přinese příjmy, nad tím jsme ani nepřemýšleli.

Významný znamená jak velký podíl?

Pokud se dostaneme během jednoho roku na dvouciferné číslo v regionu, budeme spokojení. Dnes se může náš podíl pohybovat v nižších jednotkách procent.

Plánujete posílit v dalších oblastech vedle asijsko-pacifické?

V Jižní Americe. Zde jednáme o možných partnerství, stejně tak v Číně. Může se jednat o dohody s aerolinkami, ale i s on-line cestovními agenturami nebo typově úplně jinými partnery. Trh je hodně komplexní, potenciálních partnerů je celá řada.

Zmiňujete Čínu, pro vstup na tamější trh je obvykle nutné spojení se s čínskými firmami do společného podniku. Budete je zakládat?

Zatím není nic takového v plánu. Je to možné, nyní ale jdeme jinou cestou. V Číně máme vlastní nezávislý tým. Ano, máme komerční partnerství s firmami, ale ne strategické, že bychom byli jejich spoluvlastníky spolu se státními podniky.

Co Kiwi.com do spolupráce s AirAsia investovalo a jak se budete dělit o příjmy?

Je to férový obchod, víc prozradit nemohu. Dělit se můžeme například o příjmy z letenek, které AirAsia prodá. Dohoda je ale komplexnější a příjmy nám poplynou i odjinud.