Vedení Deutsche Bahn dnes oznámilo, že svaz GDL „překvapivě nechal zkrachovat rozhovory krátce před podpisem dohody o řešení sporu“. Obě strany jednaly o pracovních podmínkách strojvůdců dva týdny a podle deníku Handelsblatt byl železniční dopravce ochoten přistoupit na většinu mzdových požadavků odborů.
Svaz GDL ale v tiskovém prohlášení uvedl, že vedení Deutsche Bahn omezuje ústavní právo zaměstnanců na kolektivní vyjednávání, když odmítá uznat tento svaz jako zástupce průvodčích a pracovníků v jídelních vozech. Za tyto profesní skupiny v rámci Deutsche Bahn dosud vyjednával odborový svaz EVG, který má mezi nimi více členů než GDL a celkově zastupuje víc zaměstnanců železničního dopravce.
„Deutsche Bahn nás tím provokuje k dalším stávkám. O jejich termínu bude GDL včas informovat,“ uvedl odborový svaz.
Zatím poslední stávka trvala 50 hodin a připadla na víkend v polovině října, kdy je v Německu dopravní špička kvůli školním prázdninám. Podle Bildu by protestní akce po současném neúspěchu při vyjednávání měla trvat téměř čtyři dny. Stejně jako předchozí stávky by pravděpodobně zasáhla i železniční spojení Německa s Českem.
Boj o vyšší platy
Strojvůdci uspořádali od konce srpna už pět stávek. Svaz GDL žádá, aby ho Deutsche Bahn uznaly jako jediného zástupce strojvůdců, průvodčích i zaměstnanců jídelních vozů. Pro strojvůdce pak požaduje zvýšení platů o pět procent a zkrácení pracovní doby o dvě hodiny týdně. Nyní se průměrný plat strojvůdců pohybuje v závislosti na odpracovaných letech mezi 36 a 46 tisíci eury (998 tisíc a 1,27 milionu korun) ročně. Strojvůdci u DB pracují 39 hodin týdně.