Na německé železnici hrozí další stávka, jednání zkrachovala

Deutsche Bahn

Deutsche Bahn Zdroj: CC BY-NC-SA 2.0: Joseph Younis via Flickr

V železniční společnosti Deutsche Bahn se možná schyluje k další stávce. Jednání mezi vedením dopravce a strojvůdci o pracovních podmínkách zkrachovala. Odborový svaz strojvůdců (GDL) odpoledne pohrozil vyvoláním dalších stávek, žádný přesný termín protestní akce ale zatím nezveřejnil. Podle informací deníku Bild zvažují strojvůdci protest, který by trval téměř čtyři dny, konkrétně 91 hodin.

Vedení Deutsche Bahn dnes oznámilo, že svaz GDL „překvapivě nechal zkrachovat rozhovory krátce před podpisem dohody o řešení sporu“. Obě strany jednaly o pracovních podmínkách strojvůdců dva týdny a podle deníku Handelsblatt byl železniční dopravce ochoten přistoupit na většinu mzdových požadavků odborů.

Svaz GDL ale v tiskovém prohlášení uvedl, že vedení Deutsche Bahn omezuje ústavní právo zaměstnanců na kolektivní vyjednávání, když odmítá uznat tento svaz jako zástupce průvodčích a pracovníků v jídelních vozech. Za tyto profesní skupiny v rámci Deutsche Bahn dosud vyjednával odborový svaz EVG, který má mezi nimi více členů než GDL a celkově zastupuje víc zaměstnanců železničního dopravce.

„Deutsche Bahn nás tím provokuje k dalším stávkám. O jejich termínu bude GDL včas informovat,“ uvedl odborový svaz.

Zatím poslední stávka trvala 50 hodin a připadla na víkend v polovině října, kdy je v Německu dopravní špička kvůli školním prázdninám. Podle Bildu by protestní akce po současném neúspěchu při vyjednávání měla trvat téměř čtyři dny. Stejně jako předchozí stávky by pravděpodobně zasáhla i železniční spojení Německa s Českem.

Boj o vyšší platy

Strojvůdci uspořádali od konce srpna už pět stávek. Svaz GDL žádá, aby ho Deutsche Bahn uznaly jako jediného zástupce strojvůdců, průvodčích i zaměstnanců jídelních vozů. Pro strojvůdce pak požaduje zvýšení platů o pět procent a zkrácení pracovní doby o dvě hodiny týdně. Nyní se průměrný plat strojvůdců pohybuje v závislosti na odpracovaných letech mezi 36 a 46 tisíci eury (998 tisíc a 1,27 milionu korun) ročně. Strojvůdci u DB pracují 39 hodin týdně.