Nejoblíbenější značkou aut u firem je Škoda a Volkswagen, o hybridy zatím zájem není

Nová Škoda Octavia

Nová Škoda Octavia Zdroj: Auto.cz

ČTK

Nejrozšířenějšími značkami aut v tuzemských firemních flotilách jsou Volkswagen a Škoda. Koncernové vozy jsou celkově zastoupené ve více než polovině podnikových vozových parků, značka Toyota jezdí ve třetině flotil. Podíl v jednotkách procent mají Hyundai, Renault a Ford. Vyplývá to z průzkumu, který zpracovala agentura NMS Market Research mezi fleetovými manažery.

Téměř tři čtvrtiny (72 procent) vozových parků tvoří různé značky různých koncernů, v pětině (18 procent) jsou zastoupeny pouze značky jedné skupiny a desetinu parků tvoří vozy jedné značky.

Obecně je za fleetovou značku nejčastěji považována Škoda, kterou uvádí 65 procent respondentů, dále Volkswagen s 58 procenty a Toyota (41 procent).

Nejdůležitějším kritériem při výběru značky vozu do firemní flotily je pro polovinu respondentů spolehlivost, 29 procent uvádí výši splátky. Důležitá je také spotřeba vozu a poskytnutá sleva. Jen málokdo ale tyto aspekty považuje při rozhodování za hlavní. Loajalitu ke značce jako kritérium pro výběr uvádí jen tři procenta respondentů.

Přestože 58 procent dotázaných považuje hybridní vozy za vhodné pro vozové parky firem, nejpreferovanějším pohonem jsou diesely, které volí polovina firem, pro benzinové agregáty pak 29 podniků. Hybridy si zatím pořídilo jen 18 procent firem.

O přechodu na hybridní vozy uvažuje 55 procent podniků. K pořízení hybridu motivuje zejména úspora provozních nákladů, kterou jako hlavní důvod uvádí 55 procent zájemců o tyto vozy. Možnost slevy nebo individuální nabídky uvádí jako hlavní motiv pětina a nižší spotřebu zmiňuje 13 procent. Celkem pět procent by se rozhodovalo kvůli vyšší zůstatkové hodnotě auta na hybridní pohon.

Zhruba 39 procent podniků vypisuje výběrové řízení na dodavatele nových vozů jednou za tři až pět let. Každý rok tendr vypisuje čtvrtina firem a jednou za dva roky necelá pětina (18 procent).

Celkem 77 procent firem pořizuje auta prostřednictvím finančních produktů, zbytek platí hotově. Z finančních produktů je nejoblíbenější operativní leasing, který využívá 67 procent zákazníků, půjčku pak volí 11 procent, stejně jako klasický leasing.

Krátkodobý operativní leasing se podle jednatele Toyota Financial Services Aleše Kamaryta firmám vyplatí pouze tehdy, pokud mají zájem vozy rychle obnovovat a je-li výše měsíční splátky pro ni akceptovatelná v porovnání vůči jiným délkám smluv o operativním leasingu. "Po několikaletém boomu krátkodobých pronájmů na 12 až 24 měsíců se totiž trh konečně vrací k více logickému přístupu a začíná se stabilizovat na pronájmech na 36 až 48, v některých případech až 60 měsíců," dodal.

Prodej osobních aut klesl za deset měsíců letošního roku meziročně o 0,53 procenta na 227.488 vozů. Z toho firmy nakoupily 72 procent.