Největší evropské továrny na baterie. Kde vzniká potřebná technika do vyhlížených elektroaut? | E15.cz
KoronaHelpdesk E15

Jak vydělat v těžkých časech

Více k tématu

Největší evropské továrny na baterie. Kde vzniká potřebná technika do vyhlížených elektroaut?

Mirek Mazal - Auto.cz

V dojezdové vzdálenosti České republiky investují zahraniční korporace desítky miliard korun do navyšování kapacit masové výroby akumulátorů. Zajímavý trend přetrvává, i když elektromobily zdaleka nejsou horkým zbožím, píše server Auto.cz.

Nejočekávanější elektrickou novinkou automobilového jara 2020 měl být bezesporu Volkswagen ID.3. Koncern připravoval prezentaci na březen. Zasáhla ale koronavirová pandemie. Zavřela továrny, zastavila výrobu a přerušila i marketingové plány.

Volkswagen ID.3 měl být začátkem nové dynamické éry ve světě elektromobility. Reklamní slogan „budoucnost je připravena“ avizoval výzvu na souboj klasickým spalovacím jednotkám.

Klíčový den pro elektromobilitu? Musk má představit revoluční baterii, píše Reuters

Rozvoj elektromobility má nicméně i další překážky. Chybějí dodávky ekonomicky výhodných, a hlavně funkčních baterií, i když gigantických výrobců akumulátorů je jen V Evropě nejméně pět. Kdo to je? A kde?

Samsung SDI Hungary

Lokace: Göd, Maďarsko

Celková investice: 1,558 miliardy USD (39,3 miliardy korun)

Provoz od roku: 2018 (závod 1) a 2021 (závod 2)

Výkon: 2,5 GWh (závod 1) a 7,5 GWh (závod 2)

Odběratelé: BMW, Volkswagen, Volvo Trucks  

První evropská továrna na baterie elektrických vozidel společnosti Samsung byla otevřena 29. května 2018. Korejci využili 330 tisíc metrů čtverečních po bývalé výrobně plazmových obrazovek asi 30 kilometrů severně od maďarské metropole. Prostorný areál zpočátku mohl dodávat každý rok baterie pro 50 tisíc elektromobilů. Vzhledem k výraznému nárůstu poptávky však firma koupila sousední pozemek, čímž mohla rozšířit kapacity na trojnásobek. Aktuálně pásová montáž ve dvou halách dokáže vyexpedovat 18 milionů nabíjecích článků měsíčně čili ohromných 216 milionů kusů ročně.

Létající tankery i pro českou armádu. Členství v elitním klubu přijde na dvě miliardy

SK Innovation

Lokace: Komárom, Maďarsko

Celková investice: 1,621 miliardy USD (40,9 miliardy korun)

Provoz od roku: 2018 (závod 1) a 2021 (závod 2)

Výkon: 7,5 GWh (závod 1) a 7,5 GWh (závod 2)

Odběratelé: Hyundai, BAIC, Daimler, VW Group  

Za posledních 50 let se SK Innovation stala největší korejskou energetickou a chemickou společností. Podnik globálního dosahu napumpoval miliardy do maďarského produkování baterií také ve dvou závodech asi 120 kilometrů od SDI stejného původu. Pod označením SK Battery začala jihokorejská jednička fungovat před 14 lety, východoevropská destinace byla vůbec první takto vzdálenou pobočkou kolosální korporace. Úvodní strategické výhledy počítaly s výrobou baterií pro čtvrt milionu elektromobilů schopných dojezdu 500 kilometrů, ovšem zájem odběratelů (zejména VW) znamenal zdvojnásobení dostupných možností.

Baterie C-Energy Planá získala certifikaci od ČEPS. Jako první může komerčně vyrovnávat napětí v síti

LG Chem

Lokace: Vratislav, Polsko

Celková investice: 3,034 miliardy USD (76,5 miliardy korun)

Provoz od roku: 2022

Výkon: 4 GWh, později 70 GWh

Odběratelé: Daimler, Porsche, Volvo, Audi, Renault a Jaguar  

Druhá nejvyšší investice tohoto žebříčku připadá Polsku, kde na předměstí Vratislavi sídlí vedení LG Chem. Rychle se rozvíjející zachránce pověsti elektrických baterií opět pochází z jihokorejského poloostrova, konkrétně ze Soulu. Závod firmy LG se pravděpodobně stane největším evropským dodavatelem nedostatkových akumulátorů, navržených jednotek pro 80 tisíc vozidel ročně se rozšiřuje důsledkem rostoucí poptávky. Postavením dalších linek se schopnosti asijské produkce zvednou na rekordních 70 GWh.

Northvolt Ett

Lokace: Skellefteå, Švédsko

Celková investice: 4,7 miliardy USD (118,5 miliardy korun)

Provoz od roku: 2024

Výkon: 32 GWh, k tomu v Německu 16 GWh

Odběratelé: BMW, Volkswagen  

Společnost Northvolt byla založena teprve před čtyřmi roky v reakci na unijní výzvy k drastickému zlepšení nabídky „čisté“ energie. Plánem je do roka spustit velký výrobní komplex a do čtyř let nastolit roční kapacitu 32 GWh. Obrovské a zde nejvyšší finanční prostředky částečně pohltí druhá továrna na baterie v německém Salzgitteru; ta bude mít u vrátnice nápis Northvolt Zwei.

Contemporary Amperex Technology Limited

Umístění: Erfurt, Německo

Celková investice: 1,951 miliardy USD (49,2 miliardy korun)

Provoz od roku: 2022

Výkon: 14 GWh

Odběratelé: BMW, Volkswagen, Daimler, Volvo a Bosch  

Uskupení Contemporary Amperex Technology Co. Limited (CATL) z Číny zamířilo za odběrateli rovnou do Durynska. Číňané počítají s dokončením výstavby za dva roky. To už by měla bezemisní doprava posilovat, pokud se věci konečně začnou ubírat správným směrem. CATL slibuje dva tisíce pracovních míst ve prospěch elektrifikace silnic.

Co chystá v tomto směru Tesla nebo Daimler si přečtěte v původní verzi článku na auto.cz.

ČEZ jako první v Česku otestuje samostatně stojící baterii pro stabilizaci sítě. Zbytek trhu si počká

Autor: Mirek Mazal - Auto.cz
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!