Největší evropské továrny na baterie. Kde vzniká potřebná technika do vyhlížených elektroaut?
V dojezdové vzdálenosti České republiky investují zahraniční korporace desítky miliard korun do navyšování kapacit masové výroby akumulátorů. Zajímavý trend přetrvává, i když elektromobily zdaleka nejsou horkým zbožím, píše server Auto.cz.
Nejočekávanější elektrickou novinkou automobilového jara 2020 měl být bezesporu Volkswagen ID.3. Koncern připravoval prezentaci na březen. Zasáhla ale koronavirová pandemie. Zavřela továrny, zastavila výrobu a přerušila i marketingové plány.
Volkswagen ID.3 měl být začátkem nové dynamické éry ve světě elektromobility. Reklamní slogan „budoucnost je připravena“ avizoval výzvu na souboj klasickým spalovacím jednotkám.
Rozvoj elektromobility má nicméně i další překážky. Chybějí dodávky ekonomicky výhodných, a hlavně funkčních baterií, i když gigantických výrobců akumulátorů je jen V Evropě nejméně pět. Kdo to je? A kde?
Samsung SDI Hungary
Lokace: Göd, Maďarsko
Celková investice: 1,558 miliardy USD (39,3 miliardy korun)
Provoz od roku: 2018 (závod 1) a 2021 (závod 2)
Výkon: 2,5 GWh (závod 1) a 7,5 GWh (závod 2)
Odběratelé: BMW, Volkswagen, Volvo Trucks
První evropská továrna na baterie elektrických vozidel společnosti Samsung byla otevřena 29. května 2018. Korejci využili 330 tisíc metrů čtverečních po bývalé výrobně plazmových obrazovek asi 30 kilometrů severně od maďarské metropole. Prostorný areál zpočátku mohl dodávat každý rok baterie pro 50 tisíc elektromobilů. Vzhledem k výraznému nárůstu poptávky však firma koupila sousední pozemek, čímž mohla rozšířit kapacity na trojnásobek. Aktuálně pásová montáž ve dvou halách dokáže vyexpedovat 18 milionů nabíjecích článků měsíčně čili ohromných 216 milionů kusů ročně.
SK Innovation
Lokace: Komárom, Maďarsko
Celková investice: 1,621 miliardy USD (40,9 miliardy korun)
Provoz od roku: 2018 (závod 1) a 2021 (závod 2)
Výkon: 7,5 GWh (závod 1) a 7,5 GWh (závod 2)
Odběratelé: Hyundai, BAIC, Daimler, VW Group
Za posledních 50 let se SK Innovation stala největší korejskou energetickou a chemickou společností. Podnik globálního dosahu napumpoval miliardy do maďarského produkování baterií také ve dvou závodech asi 120 kilometrů od SDI stejného původu. Pod označením SK Battery začala jihokorejská jednička fungovat před 14 lety, východoevropská destinace byla vůbec první takto vzdálenou pobočkou kolosální korporace. Úvodní strategické výhledy počítaly s výrobou baterií pro čtvrt milionu elektromobilů schopných dojezdu 500 kilometrů, ovšem zájem odběratelů (zejména VW) znamenal zdvojnásobení dostupných možností.
LG Chem
Lokace: Vratislav, Polsko
Celková investice: 3,034 miliardy USD (76,5 miliardy korun)
Provoz od roku: 2022
Výkon: 4 GWh, později 70 GWh
Odběratelé: Daimler, Porsche, Volvo, Audi, Renault a Jaguar
Druhá nejvyšší investice tohoto žebříčku připadá Polsku, kde na předměstí Vratislavi sídlí vedení LG Chem. Rychle se rozvíjející zachránce pověsti elektrických baterií opět pochází z jihokorejského poloostrova, konkrétně ze Soulu. Závod firmy LG se pravděpodobně stane největším evropským dodavatelem nedostatkových akumulátorů, navržených jednotek pro 80 tisíc vozidel ročně se rozšiřuje důsledkem rostoucí poptávky. Postavením dalších linek se schopnosti asijské produkce zvednou na rekordních 70 GWh.
Northvolt Ett
Lokace: Skellefteå, Švédsko
Celková investice: 4,7 miliardy USD (118,5 miliardy korun)
Provoz od roku: 2024
Výkon: 32 GWh, k tomu v Německu 16 GWh
Odběratelé: BMW, Volkswagen
Společnost Northvolt byla založena teprve před čtyřmi roky v reakci na unijní výzvy k drastickému zlepšení nabídky „čisté“ energie. Plánem je do roka spustit velký výrobní komplex a do čtyř let nastolit roční kapacitu 32 GWh. Obrovské a zde nejvyšší finanční prostředky částečně pohltí druhá továrna na baterie v německém Salzgitteru; ta bude mít u vrátnice nápis Northvolt Zwei.
Contemporary Amperex Technology Limited
Umístění: Erfurt, Německo
Celková investice: 1,951 miliardy USD (49,2 miliardy korun)
Provoz od roku: 2022
Výkon: 14 GWh
Odběratelé: BMW, Volkswagen, Daimler, Volvo a Bosch
Uskupení Contemporary Amperex Technology Co. Limited (CATL) z Číny zamířilo za odběrateli rovnou do Durynska. Číňané počítají s dokončením výstavby za dva roky. To už by měla bezemisní doprava posilovat, pokud se věci konečně začnou ubírat správným směrem. CATL slibuje dva tisíce pracovních míst ve prospěch elektrifikace silnic.