Největší staveniště: Na jihu Čech začala další stavba na D3

Základní kámen dálnice D3 u Ševětína

Základní kámen dálnice D3 u Ševětína Zdroj: Jan Šindelář

Silnice I/3 severně od Českých Budějovic se do roku 2019 promění v dálnici D3.
Místo silnice první třídy povede kolem jihočeského Ševětína dálnice.
Stavbaři začali v březnu 2017 s budováním D3 u Ševětína.
Před zahájením samotné stavby D3 u Ševětína bylo třeba vykácet dřeviny.
Mezi Borkem a Ševětínem severně od Českých Budějovic začala 15. března 2017 stavba úseku D3.
20 Fotogalerie

Z dálnice D3 mezi Veselím nad Lužnicí a Českými Budějovicemi se stalo zřejmě největší staveniště v republice. Ředitelství silnic a dálnic zahájilo u Ševětína stavbu jedenácti nových kilometrů D3, čímž propojilo probíhající stavby u Veselí a Budějovic. Celkem se tak buduje 27 kilometrů dálnice; jen letos sem Státní fond dopravní infrastruktury pošle čtyři miliardy.

Řidiči by se měli projet po novém koncem roku 2019. „Dálnice přivede do kraje nové investory a nové příležitosti,“ uvedl náměstek jihočeského hejtmana Jan Kubík. Zmíněný úsek u Ševětína vyjde na 933 milionů korun bez DPH, což je 66 procent původně odhadované ceny. Stavbu získala v tendru Eurovia.

„Pevně věřím tomu, že na podzim zahájíme i navazující obchvat Českých Budějovic,“ doplnil ministr dopravy Dan Ťok. Právě obchvat krajské metropole dá nové dálnici významnější dopravní smysl. Veškerý tranzit směrem na Rakousko míří nyní přes město, kde se především v době letních dovolených tvoří dlouhé kolony.

 

„Vždy jsem se zamýšlel nad tím, co strašného Budějovice provedly, že se k nim dálnice dosud nedostala,“ řekl primátor města Jiří Svoboda. Jenže letošní zahájení stavby téměř dvacetikilometrového obchvatu za 14 miliard, který by navázal na budovaný úsek na severním okraji města, není jisté. Ředitelství silnic a dálnic se potýká s výkupy pozemků a odporem některých majitelů. „Zřejmě se zde nevyhneme vyvlastňování,“ sdělil E15 ředitel ŘSD Jan Kroupa.

Z dálnice D3 je nyní hotovo 43 kilometrů od hranic Jihočeského a Středočeského kraje kolem Tábora po Veselí nad Lužnicí. Celková délka dálnice od Prahy po rakouské hranice má přitom činit 172 kilometrů. Problémy s přípravou jsou především ve středních Čechách, kde se dosud nekoplo.

Dnešní ťukání na základní kámen na jihu bylo zajímavé hlavně složením „kladívkářů“. Náměstek hejtmana Jan Kubík, primátor Jiří Svoboda a ministři Dan Ťok a Andrej Babiš nosí svorně dres hnutí ANO, i když někteří jako nestraníci. Ještě loni přitom jezdil s ministrem Ťokem poklepávat kameny na jih Čech premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD).

Úsek D3 je první letos zahajovanou dálniční stavbou. ŘSD ale nehodlá budovat pouze na jihu. Postupně chce letos otevřít nová staveniště například na karlovarské D7, D35 a hradecké D11. Silničáři by se rovněž rádi pustili do posledního scházejícího úseku D1 u Přerova.