Největší stres na D1 čeká řidiče letos
Dálnice v celém Česku projdou sérií oprav. Rekonstrukce té „brněnské“ má být letos hotová z poloviny.
Ministerstvo dopravy a Ředitelství silnic a dálnic rozjedou letos nebývalé množství oprav na dálnicích a silnicích první třídy. Dělníci prakticky po celé republice postupně rozkopou přes 600 kilometrů. V minulých letech to bylo o desítky kilometrů méně.
„Je lépe nyní intenzivně opravovat a vydržet potíže s tím spojené než si říkat, že je toho moc, a nedělat nic. To by nás brzy dohnalo,“ prohlásil ministr Dan Ťok.
K nejdůležitějším zásahům bude podle něj patřit oprava šestikilometrového úseku D1 za Brnem směrem na Vyškov, devatenáctikilometrového úseku bratislavské D2 nebo devíti kilometrů plzeňské D5 u Prahy. Velké opravy se plánují i na ústecké D8 a na řadě silnic první třídy, například na republikových tepnách I/38 nebo I/3.
„Ty vozovky jsou za svou životností a je třeba je opravit,“ doplnil ministr. Samostatnou kapitolou je rekonstrukce nejstarší české dálnice mezi Prahou a Brnem. Podle ministerstva se letos opravy přehoupnou do druhé poloviny a celých dvě stě kilometrů má být hotovo v roce 2020. Stavbaři se v březnu objeví na čtyřech nových úsecích, další čtyři jsou rozestavěné z loňska. Řidiče tak čeká dosud největší zkouška trpělivosti. V přípravě je pět posledních úseků.
Chystá se i nová výstavba. ŘSD má pro letošek v plánu poklepávání základních kamenů na 140 kilometrech dálnic a „jedniček“, loni to bylo 73 kilometrů. Stavět se začne například dálniční obchvat Českých Budějovic, tři úseky na D6 (například obchvat Lubence), pokračování D11 za Hradcem Králové, obchvat Opavy nebo důležitá spojnice mezi Slaným a Velvary, která má propojit dálnice D7 a D8, a suplovat tak chybějící severní část velkého pražského okruhu.
ŘSD má pro letošek v rozpočtu připraveno 45 miliard korun, loni to bylo o osm miliard méně. „Prostředků máme dostatek,“ uvedl šéf ŘSD Jan Kroupa. ŘSD spravuje 1222 kilometrů dálnic, k dokončení plánované páteřní sítě tak chybí zhruba tisíc kilometrů.