Němci sázejí na ledovou námořní cestu, plánují postavit přístav na Islandu

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: U.S. Geological Survey

Provozovatel jedněch z největších evropských přístavů Bremenports usiluje o expanzi na dálný sever. Firma připravuje stavbu rozsáhlého přístavu na severovýchodě Islandu, který se má stát branou nové arktické námořní cesty z Atlantiku do Tichého oceánu.

Firma Bremenports, která provozuje přístavy v německých Brémách a Bremerhavenu, se dohodla s islandskými úřady a místní konstrukční a poradenskou společností Efla na vytvoření studie proveditelnosti a zároveň začala s přípravou na stavbu hlubokého přístavu v zálivu Finnafjörður.

„Bezpečná a udržitelná námořní plavba v Arktidě potřebuje konkrétní projekty. Toto je jeden z nich,“ řekl během představení projektu ředitel Bremenports Robert Howe. Firma očekává, že na druhé straně námořní cesty z Atlantiku do Pacifiku, na pobřeží Aljašky, vzniknou podobné přístavy.

Plánovaný přístav FinnafjörðurPlánovaný přístav FinnafjörðurPlánovaný přístav Finnafjörður | Bremenports

Projektanti už ve Finnafjörðuru umístili meteorologickou stanici. Z jejích měření během příštích dvou let se má ukázat, zda je záliv tím pravým místem pro plánovaný přístav. Manažeři Bremenports ale už nyní očekávají pozitivní výsledky. „Tento fjord je pro infrastrukturu lodní dopravy velmi vhodný,“ řekl Howe.

Do 15 let hlavní trasa

Severovýchodní pobřeží Islandu leží přímo u navrhované námořní trasy přes pól. Bremenports očekává, že vzhledem k postupujícímu tání ledovců se tato cesta do roku 2030 stane hlavní námořní trasou v Arktidě. Na rozdíl od Severní mořské cesty podél břehů Ruska a Severozápadního průjezdu v severní Americe se totiž převážně vyhýbá teritoriálním vodám arktických států. Firma také předpokládá, že nové technologie umožní nákladním lodím prorážet tenčí led i bez pomocí ledoborců.

Kromě 2,7 kilometrů dlouhého kontejnerového překladiště má být součástí nového přístavu i terminál pro zkapalněný zemní plyn (LNG), zázemí pro obsluhu budoucích těžebních plošin v okruhu několika set kilometrů a základna záchranářů.

Námořní trasy Severním ledovým oceánemNámořní trasy Severním ledovým oceánemNámořní trasy Severním ledovým oceánem | Bremenports

Bremenports totiž předpokládají, že přístav neposlouží jen tranzitní dopravě, ale i jako terminál pro arktické nerostné bohatství, které je díky tání ledovců stále přístupnější. Za severním polárním kruhem se přitom nachází zhruba 18 procent známých světových zásob ropy a 30 procent zásob zemního plynu.

Grónsko za poslední roky udělilo řadu licenci na průzkum a těžbu na nalezištích ropy, zemního plynu, uhlí a dalších nerostů. Podle Bremenport by tyto suroviny mohly do světa putovat i přes Finnafjörður, zvláštně když některé potenciálně výnosná naleziště se nacházejí ve výlučné ekonomické zóně Islandu.

Meteorologická stanice ve FinnafjörðuruMeteorologická stanice ve Finnafjörðuru | EflaMeteorologická stanice ve Finnafjörðuru