Nová injekce do ČSA má činit až 800 milionů

Airbus A319 aerolinek ČSA

Airbus A319 aerolinek ČSA Zdroj: Stepan Bruner, E15

České aerolinie mají dost peněz na to, aby během zimní sezony udržely svá letadla ve vzduchu. „Já tomu věřím, že ano,“ uvedl nový šéf letecké společnosti Jozef Sinčák. Firmu prý proto nijak netlačí čas, pokud jde o úvahy o navýšení kapitálu ze strany akcionářů.

Majitelé aerolinií Český Aeroholding a Korean Air nicméně o finanční injekci do ztrátového národního dopravce jednaly, na světě už je dokonce i odhad maximální sumy. Jde zhruba o 37 milionů dolarů, což je v přepočtu asi 800 milionů korun. „To číslo se mění, mění se každý den a mění se směrem dolů,“ doplnil šéf Aeroholdingu Václav Řehoř. Podle něj byla letní sezona pro ČSA lepší, než se čekalo. Firma po dlouhých letech vykázala od dubna do září provozní zisk, jeho výše se blíží 200 milionům. Zhruba stejnou sumu společnost vynaloží na akcionáři odsouhlasené propouštění desítek pilotů a příslušníků palubního personálu. „Budeme to muset uhradit ze zdrojů, které máme,“ uvedl Sinčák.

Korejce urazila Babišova výměna

Zatímco na šetření nákladů v podobě propouštění se akcionáři shodli, v případě navýšení kapitálu Korejci zatím váhají. Je přitom veřejným tajemstvím, že jim nové vedení příliš nesedí. Urazila je už samotná personální výměna v čele Aeroholdingu, kdy ministr financí Andrej Babiš prosadil na vrcholný post bez souhlasu Korejců Řehoře místo Miroslava Dvořáka. Privatizační smlouva přitom požadovala souhlas Korean Air.

Třenice připouští i Řehoř, když vztah akcionářů přirovnává k manželství. „Ten rok a půl probíhaly nějaké líbánky, bylo velké nadšení a řekl bych růžové brýle, možná na obou stranách. Bohužel pro mne to období skončilo,“ vyjádřil se letištní šéf. Pokud k navýšení kapitálu dojde, použijí jej ČSA zřejmě na proměnu své flotily. V prvé řadě potřebují malá proudová letadla pro zhruba 80 cestujících.

Podivná personální politika
Nový šéf Českého Aeroholdingu Václav Řehoř se kromě roztržky s Korejci uvedl i zajímavou personální rošádou. Ta připomíná rotaci kádrů v Titově komunistické Jugoslávii. Příkladem je odchod šéfa údržby Czech Airlines Technics Ondřeje Konývky. Jeho kontakty přitom přihrávaly firmě nemalou část byznysu. Konývku nahradí šéf handlingu Pavel Haleš. Podle Řehoře je úspěšný handling pro Haleše příliš pohodlným místem a je tak třeba vystavit ho novým výzvám.