„Na základě současné struktury zisků a nákladů není FBB ve stavu, aby si mohla brát dodatečné půjčky a obsluhovat je,“ uvedla levicová zemská vláda na interpelaci poslanců opozičních křesťanských demokratů (CDU). Ujistila však, že společnost má „dostačující likviditu, aby mohla plnit nynější platební povinnosti“.
„Ta odpověď ukazuje, jak dramatická situace je. Nejpozději do konce roku nebudou v pokladně žádné peníze,“ reagoval finanční expert CDU Ludwig Burkardt a nevyloučil vyhlášení insolvence letištní společnosti. Její představitelé však tvrdí, že situace není tak vážná a FBB připravuje nový koncept financování. „Platební schopnost společnosti je a zůstane zajištěna,“ prohlásil braniborský ministr financí Helmuth Markov.
Aerolinky budou chtít odškodné
Projekt nového obřího letiště na jižním okraji Berlína, které má nahradit obě současná, kapacitně nedostačující metropolitní letiště, provázejí problémy už od počátku. Jeho původní náklady byly vyčísleny na 2,5 miliardy eur, druhým posunutím otevření letos v červnu se ale navýšily nejméně o 1,2 miliardy eur.
Odklad otevření, oznámený necelý měsíc před chystaným spuštěním provozu, způsobilo značné problémy zejména oběma hlavním německým leteckým společnostem Lufthansa a Air Berlin, které na letní sezonu plánovaly z nového letiště navýšit počet svých spojů. Šéf Lufthansy už dříve uvedl, že letišti pošlou „velký účet“. Odklad otevření letiště postihl i stěhovací firmy, které si na něj vyhradily termíny, a další obchodníky.
Termín otevření letiště je stále nejasný
Nový termín zprovoznění byl stanoven na 17. března příštího roku a i nad tímto datem se vznášejí otazníky kvůli stále nedobudovanému systému protipožárního zabezpečení. Německá média ale upozornila také na to, že testy odhalily nefunkčnosti při odbavování zavazadel, při bezpečnostních kontrolách i na dalších místech.
Rozhodnutí o možném dalším odsunutí termínu by mohlo padnout už příští čtvrtek na zasedání dozorčí rady FBB. Podle deníku Die Welt se ale spíše očekává, že se tak stane až na následující schůzce 14. září.
Letiště, které ponese jméno bývalého západoněmeckého kancléře Willyho Brandta, se má stát třetím největším vzdušným přístavem v Německu po Frankfurtu nad Mohanem a Mnichovu. Zpočátku chce ročně odbavit nejméně 27 milionů pasažérů, jeho kapacita má ale postupně narůst až na 45 milionů cestujících za rok.