Noví hráči na trhu vylepšili reputaci taxi, práci za volantem by v nouzi neodmítla čtvrtina Pražanů

Jeden z protestů pražských taxikářů pro alternativním taxislužbám

Jeden z protestů pražských taxikářů pro alternativním taxislužbám Zdroj: ctk

Uber
2
Fotogalerie

Vstup alternativních taxislužeb na český trh před pěti lety pomohl ke zlepšení reputace tohoto druhu přepravy v hlavním městě. A to přesto, že legislativa, která jejich podnikání upravuje, stále není schválená Parlamentem. Část obyvatel Prahy si dokonce dokáže představit řízení pro alternativní služby jako své živobytí. Uvádí to průzkum Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR mezi obyvateli Prahy. 

Právě kvůli zlepšení reputace služeb čtvrtina Pražanů uvažuje o tom, že by v případě své nezaměstnanosti začali pracoval jako řidiči alternativní taxislužby. V době současného ekonomického růstu však hlavní společnosti Bolt a Uber nabírají řidiče kontinuálně. Nyní na jejich získávání spustily také náborové akce, jejichž součástí jsou i finanční bonusy.

„V době ekonomického růstu je získávání zaměstnanců těžší pro všechny společnosti napříč segmenty, protože potenciální zájemci mají spoustu možností,“ říká Roman Sysel, regionální manažer Boltu pro střední Evropu. Podle statistik pražského magistrátu i přesto počet vydaných průkazů řidiče taxislužby kontinuálně roste. Loni je získalo 4088 řidičů, za letošních prvních pět měsíců jich město poskytlo 1963.

Situaci na trhu alternativních taxislužeb by měla narovnat také chystaná novela, kterou připravilo ministerstvo dopravy. Proti případné regulaci alternativních taxislužeb je podle výzkumu SOCR ČR 75 procent Pražanů, hlavními pozitivy je podle zákazníků nižší cena nebo možnost platit kartou. Tradičním taxikářům podle průzkumu uškodily především negativní zkušenosti, které měla asi pětina obyvatel, pozitivně nevyzněly ani protesty, ke kterým se taxislužby v minulých letech uchylovaly. Dvě třetiny obyvatel hlavního města by přesto ocenily i nové možnosti osobní přepravy.

Novela zákona o osobní přepravě změní například označení vozidel, kdy řidiči jezdící přes aplikaci nebudou muset používat střešní svítilnu. Odpadne také nutnost používat taxametr, který bude moci nahradit aplikace.