Oprava D1 letos nezačne, tendry se mění

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: E15

Chystaná rekonstrukce dálnice D1 zavání průšvihem. Podle informací deníku E15 podaly stavební firmy na Ředitelství silnic a dálnic na 200 stran dotazů a námitek, se kterými se nyní musí státní investor vyrovnat. První reakcí je změna obchodních podmínek tendrů, jejich revidované znění vydali silničáři v noci z pátku na sobotu. Přestože ještě ve čtvrtek mluvčí ŘSD Martina Vápeníková tvrdila pravý opak: „Firmám posíláme různá vysvětlení, žádné podmínky ale měnit nebudeme.“

O den později už bylo všechno jinak, což celý proces výrazně zpožďuje. A začíná být jasné, že rekonstrukce letos nezačne.

„Je to tak administrativně složité, že není v lidských silách to stihnout letos,“ řekl Petr Svoboda, jednatel Sdružení pro výstavbu silnic, které zastupuje všechny významné firmy z oboru.

Šéf ŘSD David Čermák přitom na konci srpna tvrdil, že smlouvy chce mít uzavřeny do konce října. Na víkendové dotazy nereagoval, a není tak zatím jasné, jak se podmínky a s nimi spojené termíny mění. A do jaké míry novinky uspokojí stavební firmy.

Stavbařům se nelíbily podmínky tendrů na prvních pět úseků, které už jsou ve druhém kole. Kdyby se ŘSD ke změnám neodhodlalo, řada firem by se proti podmínkám soutěží odvolala. To však hrozí i v případě nové verze, kterou firmy nyní zkoumají.

„To, co přišlo, je paskvil, podle kterého se nedá pracovat, jedno ustanovení odporuje druhému,“ řekl pod podmínkou anonymity šéf jedné z velkých stavebních firem. Těm vadil například požadavek na pevný termín odevzdání díla i v případě, že práce přeruší samo ŘSD. Nebo že správce stavby nebude mít žádnou rozhodovací pravomoc. Sporný je i harmonogram, podle kterého betonování vychází na zimní měsíce. ŘSD naopak argumentovalo, že na firmy je nutná přísnost, aby se neopakovaly finanční a kvalitativní problémy z minulých staveb. Spor tak odsouvá zahájení modernizace nejméně na jaro.

Tendry jsou nyní ve druhém kole, ve hře je 13 firem včetně největších, jako je Metrostav, Skanska či Eurovia CS. O modernizaci nejstarší české dálnice rozhodl rezort dopravy loni v červnu v souvislosti s prasklinou na jedné z betonových desek, kde se vytvořil deseticentimetrový schod. Tehdy úřad chtěl začít s opravami na jaře letošního roku.

Čtětě také:

České dálnice na hranici kolapsu

Tomáš Čoček: Bez dalších miliard je ohrožena modernizace D1

ŘSD zakázku na modernizaci prvních pěti úseků měřících dohromady necelých 40 kilometrů odhadlo na 4,4 miliardy korun. Pro letošek má zajištěných 1,5 miliardy korun. V souvislosti s opravami hlavní tuzemské tepny se očekávají výrazné dopravní komplikace.