Oprava viaduktu vyřadí Masarykovo nádraží. Správa železnic hledá náhradu

Na Masarykově nádraží momentálně funguje sedm kolejišť, pěk aktivních a dvě slouží jako rezerva

Na Masarykově nádraží momentálně funguje sedm kolejišť, pěk aktivních a dvě slouží jako rezerva Zdroj: Tereza Capkova

Pražské Masarykovo nádraží vyřadí na dva roky z provozu opravy Negrelliho viaduktu, Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) proto hledá za nádraží náhradu. Přesun na jiné nádraží čeká například konečné stanice linek z Kralup a Kladna.

Možných variant pro přesun cílových stanic je podle mluvčího SŽDC Jakuba Ptačinského více. Oprava nejstaršího pražského železničního mostu přes Vltavu z roku 1849 má začít v roce 2015. Původně se uvažovalo o tom, že by se pro linku z Roudnice nad Labem a Kralup provizorně rozšířila nástupiště v pražských Bubnech. To ale odmítla stavební správa i oblastní ředitelství, uvedl mluvčí. Druhou možností, kde příměstskou linku S5 ukončit, jsou Holešovice.

Podobně hledá správa železnic náhradní řešení pro kladenskou S6. Ta může vést takzvaným pražským Semmeringem a končit na Smíchově, zajet Na Knížecí, nebo až na hlavní nádraží.

Problém se zavedením linky na hlavní nádraží je ale nedostatečná kapacita železničního mostu na Výtoni a podobné je to i s kapacitou křižování na Smíchovském nádraží. Další možností je vést linku po stávající trase a ukončit ji v Dejvicích, doplnil Ptačinský s tím, že o konečném řešení se ještě bude jednat.

Trať čeká modernizace

Oprava historického Negrelliho viaduktu je součástí plánované modernizace trati na Kladno s odbočkou na pražské letiště, která bývá často označována jako rychlodráha. Součástí plánovaných oprav bude kromě výměny železničního svršku a spodku rozebrání dvou mostních oblouků na Štvanici, které poškodily povodně a jejichž stav označuje SŽDC za havarijní.

Tyto oblouky budou rozebrány na jednotlivé kameny a očíslovány. Následně budou opět použity na stavbu nových oblouků, dodala správa s tím, že podobným způsobem byl opravován Karlův most.

Po dokončení oprav a chystané modernizaci trati bude po viaduktu jezdit 12 párů vlaků za hodinu. S nejhustějším provozem SŽDC počítá u vlaků směřujících na letiště, které by přes něj mohly jezdit každých deset minut.

Čtvrthodinový interval by měly mít vlaky směřující na Kladno a půlhodinový vlaky do Kralup. Ani během oprav provoz na Masyrykově nádraží nepřestane. Běžným způsobem budou odsud vypravovány vlaky na Kolín a ve směru na Lysou nad Labem.