Opravy výtluků letos vyšly opět na zimu, stěžují si stavaři | E15.cz

Opravy výtluků letos vyšly opět na zimu, stěžují si stavaři

ilustrační foto
ilustrační foto
• 
ZDROJ: Mlada fronta E15

ČTK, čap

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Opravy výtluků na silnicích se i letos provádějí nejčastěji na podzim, kdy už teplotní podmínky nejsou pro pokládku asfaltu vhodné. Na vině je Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které nedokázalo zakázky na opravy silnic vypsat včas, stěžuje si Sdružení pro výstavbu silnic Praha. Podle ŘSD včasné zahájení oprav brání zdlouhavá výběrová řízení.

ŘSD uvedlo, že napřesrok tendry začnou dříve. Opravy komunikací jsou ale navíc podle sdružení dlouhodobě podfinancované.

„Ocitáme se v začarovaném kruhu, investor včas nevypíše zakázku, ta není včas vysoutěžena a tak nemůže být ani včas dokončena. Na konci roku se buď stavba zastaví a dotace vrátí, nebo se odvede práce, o které všichni zúčastnění vědí, že nemůže být kvalitní,“ uvedl jednatel Sdružení pro výstavbu silnic Praha Petr Svoboda.

Není tak podle něj výjimkou, když se hned na jaře vypisuje nové řízení na předělání právě dokončené opravy.

Kvůli nedostatku peněz totiž nejsou podle sdružení opravy v Česku řešeny nevhodnější a nejekonomičtější technologií, která by dokázala spravené úseky udržet v přijatelném stavu dlouhodobě. Řada oprav se navíc uskuteční bez předchozího průzkumu a pokud se vůbec koná, není nakonec z finančních důvodů zvolena doporučená metoda opravy.

Financování by se ale napřesrok mohlo zlepšit. Návrh rozpočtu totiž počítá s navýšením peněz na opravy výtluků ze současných zhruba 6,5 miliardy korun na devět miliard korun, dodal Svoboda.

Česko jako Chile a Panama

V kvalitě dopravní infrastruktury patří Česká republika na 39. místo a pohybuje se v kategorii zemí, jako je Chile, Panama nebo Chorvatsko, upozornilo sdružení s odvoláním na studii Global Competitiveness Report. V rámci EU patří úroveň silnic v ČR na 18. příčku. Podobně je na tom s dopravní infrastrukturou například Řecko, Irsko nebo Litva.

Problém včasného zahájení oprav kromě jiného vázne i na tom, že rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury schvaluje sněmovna teprve v prosinci. Pokud by ŘSD na finální rozpočet mělo čekat, potrvají tendry na opravy do léta a se samotnými pracemi se začne opět až na podzim.

Letos se ale ŘSD s dopravním fondem dohodlo, že se seznam oprav schválí předem tak, aby se hlavní část oprav mohla uskutečnit během letních měsíců.

Autor: ČTK, čap

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah