Pád na dno. Smartwings a ČSA loni přepravily pětinu obvyklého počtu cestujících

Odstavená dopravní letadla aerolinek Smrtwings a ČSA na Letišti Václava Havla v Praze v době pandemie koronaviru (květen 2020)

Odstavená dopravní letadla aerolinek Smrtwings a ČSA na Letišti Václava Havla v Praze v době pandemie koronaviru (květen 2020) Zdroj: E15 Michael Tomeš

Odstavená dopravní letadla aerolinek Smrtwings a ČSA na Letišti Václava Havla v Praze v době pandemie koronaviru (květen 2020)
Desinfekce letounů Smartwings na letišti v Praze
Desinfekce letounů Smartwings na letišti v Praze
Desinfekce letounů Smartwings na letišti v Praze
Desinfekce letounů Smartwings na letišti v Praze
7
Fotogalerie

Letecká skupina Smartwings Group, pd níž patří značky Smartwings a ČSA, loni přepravila 1,8 milionu cestujících. To je meziročně o 81,5 procenta méně. Obří propad potávky způsobila koronavirová krize. Tržby skupiny klesly až o 90 procent.

Smartwings Group v současnosti využívá mimořádného moratoria pro odklad splátek dluhů. Smartwings se vedle propadu poptávky musely nadále potýkat i s výpadkem nově pořízených letounů Boeing 737 MAX, které v Evropě stále mají zakázáno létat.

Na pravidelných linkách a charterových letech pod značkami Smartwings a ČSA skupina přepravila jen něco přes 1,3 milionu cestujících, meziročně o 83,7 procenta méně. Dalších 451 tisíc pasažérů Smartwings přepravila na palubách svých letadel na letech pro jiné dopravce. Razantně loni klesl i počet uskutečněných letů, meziročně o 78,4 procenta na zhruba 13 500 letů.

„Z důvodu drastického poklesu poptávky zapříčiněné mimořádnými okolnostmi jsme byli nuceni přistoupit k realizaci velmi razantních úsporných opatření a podniknout mnoho zásadních kroků,“ řekl generální ředitel Smartwings Roman Vik.

Skupina na jaře zastavila všechny své lety z Česka. Postupně se sice provoz během roku obnovoval, na předkrizovou úroveň se však dosud nevrátil. Na podzim nastalo další rušení letů. Společnost se kvůli propadu tržeb dostala do ekonomických problémů, kvůli kterým žádala o pomoc stát. S vládou konkrétně jednala o půjčce či garanci za úvěr v hodnotě přibližně 900 milionů korun, cílenou podporu však nakonec firma nedostala.

V rámci úsporných opatření skupina rozhodla o postupném propuštění až 600 zaměstnanců, tedy skoro čtvrtiny z celkového počtu pracovníků. Týkalo se to pilotů, stevardů i administrativních pracovníků. V závěru loňského léta společnost požádala o mimořádné moratorium, tedy odložení splatnosti dluhů, kvůli koronaviru. To jí umožnil zákon označovaný jako Lex covid ke zmírnění dopadů epidemie koronaviru. Odklad v současnosti trvá minimálně do konce února.

„Nyní je zásadním faktorem pro návrat k cestování úspěšné zvládnutí proočkování populace. Naším cílem je být zase významným hráčem na evropském trhu letecké přepravy a konkurenceschopnou leteckou společností,“ dodal Vik.

Skupina loni létala kromě Česka také z Francie, Polska, Maďarska, Slovenska a Kanárských ostrovů. Vedle komerčního provozu se letecká společnost loni na jaře podílela i na převozu zdravotnického materiálu z Číny a repatriaci českých občanů z některých vzdálených míst. 

Smartwings Group patří do skupiny Unimex Group, kterou vlastní podnikatelé Jiří Šimáně a Jaromír Šmejkal. Téměř poloviční podíl v dopravci drží čínská investiční společnost Citic Europe.