Plány ŘSD: Na rušných silnicích přibude kvůli bezpečnosti třetí pruh | E15.cz

Vše o netradičních investicích

Vše o netradičních investicích Vstoupit do speciálu

Plány ŘSD: Na rušných silnicích přibude kvůli bezpečnosti třetí pruh

Plány ŘSD: Na rušných silnicích přibude kvůli bezpečnosti třetí pruh
ilustrační foto
• 
ZDROJ: Mlada fronta E15

pav

Silnice I. třídy by se mohly v budoucnu docela zásadně změnit. Ředitelství silnic a dálnic chystá přidat třetí pruh na všechny nejvytíženější úseky. Přidaný pruh by měl řidičům umožnit bezpečnější předjíždění. Ředitelství se inspirovalo silniční sítí v Bavorsku, uvedl server idnes.cz.

K prvnímu rozšíření silnic by mělo dojít na trase I/3 mezi Mirošovicemi a Benešovem, kde se často tvoří kolony. Celkem jde o 14,5 kilometru velmi vytíženého úseku, na který by mělo stačit zhruba sto milionů korun. Část by mohla pokrýt také evropská dotace.

Časté tragické nehody
Na silnicích první třídy se loni stalo nejvíce tragických dopravních nehod u nás. Velmi častou příčinou je především nebezpečné předjíždění. Jen loni se na silnicích první třídy podle statistik stalo přes 13 387 nehod, nejvíce za poslední čtyři roky. Zemřelo při nich 220 lidí, což představuje naopak pokles. Podle soudního znalce v oblasti dopravních nehod Aleše Vémoly je to dobré opatření, které může snížit nehodovost.

Dopravní policie návrh podporuje. „Napomáhá to zvýšení bezpečnosti i plynulosti silničního provozu tím, že řidičům vymezuje legální prostor pro předjíždění na takových místech, která jsou pro tento manévr vhodná a bezpečná,“ vysvětila mluvčí policie Vlasta Suchánková serveru. „Ideální řešení nastává v případě, že zároveň dojde nejen k rozšíření počtu jízdních pruhů, ale i k rozdělení protisměrných jízdních pruhů pevným svodidlem tak, aby nemohlo dojít k přejetí vozidla do protisměru,“ dodala.

Studie se zaměřuje na "silnice smrti"

ŘSD si prozatím nechalo od projekční firmy Sudop zpracovat analýzu možností, kde všude by bylo vhodné i reálné třetí pruh umístit. Autoři studie vybírali nejméně pětikilometrové úseky, kde jezdí minimálně osm tisíc aut denně a aspoň desetinu z nich tvoří velké nákladní vozy, které bývají i nejpomalejší a zejména ve stoupání provoz ostatním řidičům výrazně zpomalují. Dalším kritériem byla i vysoká nehodovost. Ze seznamu naopak vypadly úseky, kde je například obtížné silnici rozšířit kvůli velké zastavěnosti území.

Adepty na třetí pruh jsou hlavně takzvané „silnice smrti“, například mezi Českými Budějovicemi a Vodňany.

Na druhou stranu na řadě míst je rozšíření nevyplatí - důvodem může být plánovaná výstavba dálnice nebo rychlostní silnice, případně příliš malý počet aut. Součástí některých úprav má být i postavení mimoúrovňových křižovatek, ty však rozšíření výrazně prodraží.

Autor: pav
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!