Plzeňská Škoda začne vyrábět elektrobusy. Vývoj stál desítky milionů

Bateriový elektrobus Škody Electric

Bateriový elektrobus Škody Electric Zdroj: Skoda Electric

Inženýři plzeňské Škody Electric dokončili první prototyp bateriového elektrobusu vlastní koncepce, do jehož vývoje firma investovala desítky milionů korun. Jeho výhodou je kromě šetření životního prostředí i lacinější provoz, než u klasických autobusů se spalovacím motorem. Firma bude nabízet dva druhy – s dojezdem 30 a 150 kilometrů.

Jedná se o dvanáctimetrové nízkopodlažní vozidlo s výkonem 160 kilowatthodin. První typ elektrobusu, který Škodovka představí již tento měsíc, bude mít dojezd kolem 150 kilometrů, a jeho nabíjení se bude odehrávat v depu v nočních hodinách.

Výrobu druhého typu s průměrným dojezdem do 30 kilometrů podnik plánuje na příští rok. Bude koncipován tak, aby baterie bylo možné dobíjet velmi rychle – v řádu minut – na konečných stanicích či na zastávkách.

„Oba dva typy elektrobusů mají své výhody, záleží na konkrétních trasách a také na tom, jaký druh napájení vozidel chce zákazník využívat,“ vysvětlil ředitel divize trolejbusy Škody Electric Karel Majer.

Podnik nehodlá jen prodávat samotné elektrobusy, ale chce zákazníkům nabídnout řešení celé infrastruktury jejich provozu včetně dobíjecích stanic. „Na systému dobíjení v zastávkách zatím pracujeme hlavně v rámci vlastního vývoje. Nabízí se ale i možnosti spolupráce s renomovanou společností ABB a využití již otestovaného řešení,“ upřesnil Majer.

Největší výrobce trolejbusů
Škoda Electric, dceřiná společnost Škody Transportation, je největším evropským výrobcem trolejbusů. Montuje také elektrické pohony a trakční motory pro lokomotivy, příměstské vlakové jednotky, metro či tramvaje. Navazuje na dlouholetou tradici elektrotechnické výroby Škodových závodů v Plzni, která byla zahájena v roce 1901. Konceptem ekologických vozidel se firma zabývá dlouhodobě. Vedle tradičního vývoje a výroby trolejbusů v posledních letech představila také vodíkový a následně hybridní autobus. Nyní přichází s novým elektrobusem.

Škodovka chce s tímto ekologickým strojem navázat na úspěch svých trolejbusů, kterých příští rok sjede z továrních pásů několik set, a to především pro zahraniční zákazníky.

„Vedle nejvyspělejších západních zemí, kde je ekologická doprava stále silněji akcentována, vidíme možná odbytiště i ve střední a východní Evropě. Například v rámci České republiky jednáme o provozu nového elektrobusu v Plzni,“ uvedl ředitel podniku Jaromír Šilhánek.