Po drážním spojení Čína–Polsko už putuje první zboží

PKP Cargo

PKP Cargo Zdroj: CTK

Aureliusz M. Pędziwol
Dva týdny před primárním úpisem akcií na Varšavské burze cenných papírů polský nákladní železniční přepravce PKP Cargo hlásí, že spolu se dvěma ruskými partnery otevřel pravidelné spojení do Číny.

Nákladní vlak plný elektroniky a technologických produktů vyrazil 30. září z nádraží v Šu-žou nedaleko Šanghaje. Hranice přeťal v sibiřském Zabajkalsku a běloruském Brestu a po dvou týdnech a 7600 absolvovaných kilometrech dorazil v pondělí do Varšavy. Tak bylo otevřeno, byť zatím ve zkušebním provozu, transkontinentální spojení.

Další vlak tímto směrem opustí Šu-žou posledního října. Již od příštího roku mají touto cestou do Polska přijíždět tři nákladní vlaky týdně.

Celý záměr je společným projektem polské společnosti Cargospeed ze skupiny PKP Cargo Logistics a dvou firem ze skupiny Russian Railways: z Vídně řízené a na Kypru registrované společnosti Far East Land Bridge a jejího podílníka Russian Railways Logistics. Transporty probíhají ve spolupráci s dalšími partnery v Číně, Rusku a Bělorusku.

Vstup na parket
Polské PKP Cargo — po DB Schenker druhý největší evropský přepravce zboží na železnici — vstoupí 31. října na varšavský parket. Maximální cena pro malé investory je stanovena na 74 zlotých (asi 455 korun), což by odpovídalo hodnotě společnosti 3,2 miliardy zlotých. K prodeji bude ale maximálně 50 procent minus jedna akcie, což mateřské PKP zachová kontrolu nad podnikem. Očekávaný výnos 1,6 miliardy zlotých má být použit hlavně na splácení dluhů společnosti, které se pohybují ve výši kolem čtyř miliard zlotých.

Jak sdělila Monika Galosová z vídeňské Far East Land Bridge, v Číně budou vlaky plně naloženy a pojedou bez zastávek na varšavský terminál Cargospeed. V Rusku mají zvládnout denně tisíc kilometrů. Cesta by tak neměla trvat déle než dva týdny. Pro srovnání: po moři cestuje zboží z Číny do západoevropských přístavů pět až šest týdnů.