Poslednímu žabotlamu zbývají týdny. Podívejte se, jak to vypadá uvnitř už vyřazených souprav

Poslední "žabotlamy" v Praze

Poslední "žabotlamy" v Praze Zdroj: Michael Tomeš

Poslední "žabotlamy" v Praze
Poslední "žabotlamy" v Praze
Poslední "žabotlamy" v Praze
Poslední "žabotlamy" v Praze
Poslední "žabotlamy" v Praze
31
Fotogalerie

Poslední exemplář nejstaršího typu československých elektrických souprav pro příměstskou železniční dopravu, přezdívaný "žabotlam", jezdí na trase mezi Prahou a Roztoky. České dráhy předpokládají, že do léta skončí.

Termín ukončení provozu "žabotlamu" České dráhy podle informací serveru iRozhlas neurčily. Bude to záležet na technickém stavu vozidla. "Například na nějaké větší závadě," uvedl pro server Petr Šťáhlavský z tiskového oddělení Českých drah. 

Vysloužilé vlakové soupravy čeká sešrotování. K vidění pak budou pouze v muzeu v Šumperku, kde je vystavená jedna souprava.

Elektrické soupravy nesou oficiální označení 451 a 452, získaly však řadu přezdívek jako Emilka, pantograf, panťák nebo žabotlam. Celkem bylo tehdy ještě Československým státním drahám dodáno 62 čtyřvozových jednotek, a to mezi lety 1964 až 1968 a 1972 až 1973.   

Ve své době patřily „žabotlamy“ k nadčasovým vozidlům s moderním designem, pohodlným interiérem a unikátním technickým řešením, tedy nízkopodlažními nástupními prostory. Toto řešení nebylo v době vzniku obvyklé ani v západní Evropě a ve větší míře se začalo rozšiřovat na přelomu osmdesátých a devadesátých let.