Pozor na špatně jištěný náklad! Především na zimních vozovkách

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: carlstahl

Podle nejnovějších čísel Policejního prezidia České republiky došlo v roce 2017 celkem k 124 nehodám právě z příčiny nesprávného uložení nákladu. Škody se vyšplhaly na částku 5 318 600 korun. Špatně či nedostatečně jištěný náklad je velkým rizikem pro všechny účastníky silničního provozu. Nebezpečí se nevyhýbá ani osobním ani nákladním vozům, které mívají nehodu nejčastěji právě kvůli špatně ukotvenému nákladu. V zimě bychom si proto měli dát ještě větší pozor, protože vozovky mohou být zledovatělé, mokré a nebezpečí se tím samozřejmě zvyšuje.

„Změny teplot, náledí, neočekávané sněžení nebo zbytky posypu na silnici prodlužují samy o sobě brzdnou dráhu a tím ztěžují řidičům podmínky k řízení,” upozorňujePetr Habenicht, vrchní komisařz oddělení tisku a prevence Policejního prezidia ČR. Pokud navíc převážíte náklad, nebo vezete plně naložený osobní vůz věcmi, které nemáte dostatečně zajištěné, riziko nehody potažmo úrazu se ještě zvyšuje. Nehody vzniklé kvůli nedostatečně zajištěnému nákladu jsou bohužel na českých vozovkách velmi časté.

Při námraze je upevnění nákladu ještě o něco důležitější

„Především v zimě se brzdná dráha vozidla prodlužuje. Tím spíš, je-li osobní automobil nebo nákladní vozidlo plně naloženo a jeho hmotnost je tím pádem vyšší. Zde velmi záleží na správném upevnění a rozložení nákladu, což hraje podstatnou roli v případě krizové situace. Správné upevnění a rozložení nákladu má zásadní vliv na chování automobilu například v případě smyku apod.“ upozorňujePetr Habenicht.

Běžný řidič navíc jen těžko pozná špatně ukotvený náklad na autě, které jede před ním. O to je pak rizikovější každá nečekaná změna směru jízdy nebo rychlé brzdění auta před námi, kdy už jen těžko stihneme zareagovat. Dominik Kubik ze společnosti Carl Stahl, předního evropského dodavatele kotvících systémů, vysvětluje, jak můžeme alespoň některé rizikové náklady odhalit: „Pokud vidíte, že je jistící systém již na první pohled povolený, jedná se s jistotou o nebezpečný náklad. Správně by měly být kurty, lana či řetězy řádně předepnuté.“

Obyčejné gumicuky rozhodně nestačí

Velmi rozšířeným zlozvykem tuzemských řidičů a bohužel také mnohých profesionálních dopravců je kotvení nákladu obyčejnými řemeny, provazy či amatérskými gumicuky. Ovšem ani některé kotvící systémy pořízené ve specializovaných prodejnách vždy nesplňují bezpečnostní normy. „Bohužel se běžně stává, že prodejci nabízejí kotvící systémy, na které pouze dají upozornění, že výrobek není vhodný pro vozidla provozovaná v České republice,“ upozorňuje Dominik Kubik. „Bezpečné kotvení zaručí jedině certifikované prostředky a kotvící systémy, určené výhradně k tomuto účelu.“