Praha dál nevýhodně nakupuje autobusy

Dopravní podnik hl.m. Prahy

Dopravní podnik hl.m. Prahy

Pražský dopravní podnik (DPP) pokračuje i přes předchozí ostrou kritiku magistrátu v nákupu autobusů od společnosti SOR Libchavy. Firma městské společnosti dodá dalších 73 autobusů za bezmála půl miliardy korun. Kvůli kontraktu se sejde i koalice. DPP ale podle informací serveru E15.cz tratí také na pronájmu osobních a nákladních automobilů.

Analýza společnosti Boston Venture Central Europe (BVCE), kterou si nechal vypracovat začátkem letošního roku primátor Bohuslav Svoboda, upozornila podle Hospodářských novin na to, že DPP odebírá autobusy za vyšší cenu než například plzeňský dopravní podnik. U dvanáctimetrového autobusu jde podle HN o rozdíl přibližně půl milionu korun.

DPP tehdy cenu zdůvodňoval delší zárukou a uzavřením smlouvy v jiné době. Analýza ale tuto argumentaci zpochybnila. Podnik dosud odebral přes 300 autobusů a další neměl povinnost odebírat. Přesto ale dál v tendru pokračuje.

Další autobusy podle tiskové mluvčí podniku Anety Řehkové pořizuje kvůli nutné obnově vozového parku. „Pokud by k obnově nedošlo, překročil by DPP průměrné stáří a tím porušil nařízení vlády a logicky by se stal nekonkurenceschopným,“ sdělila serveru E15.cz. Dodala, že v současné době je celkové průměrné stáří vozového parku autobusů DPP na maximálním přípustném věku devět let.

:

Pořizovací cena jednoho autobusu nyní vychází na 6,5 milionu korun a je podle mluvčí o přibližně 350 tisíc korun nižší oproti dřívějším rokům. „V rámci prováděcí smlouvy tak dojde k úspoře přibližně 26 milionů korun,“ podotkla Řehková. Projednání slevy předcházela podle Řehkové důkladná analýza trhu. „Na základě analýzy lze konstatovat, že vyjednaná cena je minimálně o 10 až 20 procent výhodnější oproti ceně běžné na trhu,“ sdělila.

Kvůli nákupu autobusů se chce sejít pražská koalice a projednat ho, serveru E15.cz to potvrdila mluvčí Tereza Králová. Rámcovou smlouvu podnik se společností SOR Libchavy uzavřel v roce 2009 na nákup 720 autobusů v hodnotě 4,5 miliardy korun.

Finance tratí ale podle informací serveru E15.cz dopravní podnik také kvůli rámcovým smlouvám se společnostmi Speed Lease a Karir. S firmou Speed Lease má uzavřený kontrakt na pronájem osobních a dodávkových vozidel formou operativního leasingu. Jedná se celkem o 159 osobních a dodávkových vozidel značek Škoda a Ford. Společnost Karir od DPP odkoupila celkem 153 vozidel a podnik si je od firmy zpětně pronajímá.

Ilustrační fotoIlustrační foto | E15 Stepan Bruner

Společnosti Speed Lease vrací automobily dopravní podnik zpět po ujetí 100 tisíc kilometrů, firma je následně odprodá. Výše měsíčních splátek za pronájem jednotlivých vozidel se odvíjí podle mluvčí DPP Anety Řehkové od tří standardních faktorů: pořizovací ceny vozidla, délky pronájmu, která je tři až pět let, a nastaveného ročního limitu ujetých kilometrů.

Za Ocatavii „dvojkové“ řady podle zdroje E15.cz platí podnik až 19 tisíc měsíčně, za pronájem Fabie devět až 11 tisíc korun. Smlouvu se společností Speed Lease DPP uzavřel 3. března 2009 na dobu pěti let. Smlouva s firmou Karir platí od začátku srpna 2011 a podnik ji podepsal na devět let.