Praha odstaví všechny tramvaje Porsche, u některých se objevily trhliny | E15.cz

Praha odstaví všechny tramvaje Porsche, u některých se objevily trhliny

Tramvaje 14T
Tramvaje 14T
• 
ZDROJ: Honza Groh, Wikimedia.org (CC BY-SA 2.0)

ČTK, vag

Share on Facebook Messenger
Pražský dopravní podnik (DPP) odstaví kvůli technické chybě tramvaje 14T od Škody Transportation, které jsou obecně známé jako Porsche. Závadu podnik objevil u šesti vozů, od zítřka ale preventivně odstaví i zbylých 53 kusů stejného typu. Právě tramvají Porsche se chce dopravce kvůli problémům s provozem zbavit. Zájem prý mají města z Ukrajiny a Ruska.

Cestující by podle dopravního podniku dočasné přerušení provozu tohoto modelu pocítit neměli, v provozu ho nahradí jiná nízkopodlažní vozidla. DPP má celkem k dispozici 936 vozů, z toho je 59 tramvají typu 14T, jejichž design navrhla společnost Porsche.

„Neprodleně se spojím s generálním ředitelem společnosti Škoda Transportation, abychom společně projednali způsob opravy a následnou úhradu nákladů,“ uvedl šéf DPP Jaroslav Ďuriš. Podle něj firma kvůli bezpečnost provozu okamžitě přikročí i k revizi ostatních tramvají tohoto typu.

Škoda zatím o potížích nic neví. „Bohužel v tento moment nemáme o problémech tramvají žádné oficiální informace, ale jsme ochotni poskytnout dopravnímu podniku pomoc při zjištění příčiny závady a navržení jejího způsobu opravy,“ reagovala mluvčí Škody Transportation Lubomíra Černá.

Najeto mají přes 300 tisíc kilometrů

Problémem jsou dle podniku trhliny na konzolách určených k uchycení táhel, která vedou podvozek a přenášejí tažné a brzdné síly. Nález už DPP oznámil Drážnímu úřadu. Bezpečnost provozu podle DPP ohrožena nebyla a není. Tramvaje 14T vyrobené pro pražský dopravní podnik byly schváleny do provozu 17. ledna 2006 a mají najeto průměrně 315 tisíc kilometrů.

DPP měl s tramvajemi 14T problémy i v minulosti, kdy dopravce objevil u 50 kusů závady na převodovce. Tento model si navíc Pražané příliš neoblíbili. Neotočný podvozek má potíže na úzkých křivolakých tratích metropole a terčem kritiky se stalo i nepraktické vnitřní uspořádání.

Tramvaj 14T interiér Autor: Skoda Transportation
Interiér modelu 14T (foto: Škoda Transportation)

Zájem ukrajinských měst

Kvůli výše zmíněným potížím dopravce usiluje o jejich prodej. Důvodem je i špatná finanční situace městské firmy, do které se dostala obří objednávkou novějšího typu tramvaje 15T ForCity také u plzeňské Škody Transportation. DPP už si nechal vypracovat posudek na prodejní cenu tramvají 14T. Konkrétní částku ale nezveřejnil.

O nákup tramvají Porsche vyslovily zájem země, které už dříve odkoupily od dopravního podniku klasické starší vozy typu T3. Tétrojky putovaly mezi lety 2012 až 2014 hlavně do ukrajinských měst Charkov, Kyjev a Oděsa. Nakupoval ale i ruský Kursk.

Na prodej je všech bezmála šest desítek tramvají 14T. „Jsou to moderní vozy, které mohou najít výborné uplatnění v jiných městech. Jejich provoz je ale v Praze provozně a technicky problematický kvůli neotočným podvozkům a specifickému vedení tramvajových tratí v husté zástavbě města s velmi velkou hustotou zastávek,“ vysvětlil již dříve pro E15.cz mluvčí DPP Jiří Štábl.

Tramvaje 14T jezdí v Praze od roku 2006
- Nová nízkopodlažní tramvaj 14T s designem Porsche vyrobená pro Prahu vyjela do zkušebního provozu v tamních ulicích v prosinci 2005. V běžném provozu jsou pak tramvaje od dubna 2006.
- Jedna tramvaj 14T vyšla hlavní město přibližně na 58 milionů korun. Vozy mají najeto průměrně 315 tisíc kilometrů.
- Pražskému dopravnímu podniku dodala tramvaje 14T plzeňská Škoda Transportation, jejíž vozidla jezdí kromě ČR také v USA, Itálii, Polsku nebo Lotyšsku.
- Nákup tramvají kritizovali někteří zastupitelé, podle nichž jsou 14T nepohodlné, hlučné a ničí koleje. Některým cestujícím také vadí, že tramvaj je nízkopodlažní jen zčásti a je v ní málo místa.
- V roce 2009 například pražský dopravní podnik zakázal jízdu 14T na některých tratích. Důvodem pro zákaz byl špatný stav tramvajových kolejí v Praze, k jehož zhoršování tento typ tramvají údajně přispíval. Výrobce tramvají to však odmítl.
- Podle některých kritiků neotočné podvozky tramvají 14T brousí v obloucích kolejnice a jejich vozy jsou velmi těžké. V srpnu 2012 také televize Nova uvedla, že téměř polovina tramvají 14T má problémy s převodovkami, a nemůže proto do provozu.
- Na dodávku 59 tramvají 14T pro Prahu navázala ještě zakázka 250 nových vozů 15T ForCity za zhruba 19,2 miliardy korun (do provozu na pražských tratích přicházejí od února 2011).
- Zakázka na 15T ale dlouhodobě zatěžuje hospodaření DPP, podnik ve věci tramvají podal také stovky reklamací, například na poruchy brzd. Původní kontrakt z roku 2006 uzavřelo město pod vedením tehdejšího primátora Pavla Béma.
- DPP se nyní rozhodl odstavit tramvaje 14T kvůli technické chybě. Závadu podnik objevil u šesti tramvají, od středy 6. srpna preventivně odstaví i zbylých 53 kusů stejného typu.
- Tramvaj 14T může jet až šedesátikilometrovou rychlostí. Má pět článků spojených klouby. Je široká 2,4 metru a vysoká 3,3 metru. Podlaha je 35 centimetrů nad zemí. Do tramvaje se vejde 279 cestujících, z toho 69 jich může sedět. Vozidlo je vybaveno vnitřním kamerovým systémem.
- Interiér tramvaje 14T získal podle Design centra ČR ocenění Vynikající výrobek roku 2007.

Autor: ČTK, vag

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Tato stránka využívá služeb Google reCAPTCHA, na kterou se vztahují Smluvní podmínky a Zásady ochrany osobních údajů společnosti Google.