Praha zaostává, jízda na platební kartu či mobil bude v MHD možná nejdříve za rok

Metro (ilustrační foto)

Metro (ilustrační foto) Zdroj: E15

Pražská primátorka Adriana Krnáčová představila 23. února novou kartu pro MHD v Praze, která nahradí opencard a bude se jmenovat Lítačka. Pro tento název se v průzkumu, který si magistrát zadal, vyslovilo 52,56 procenta lidí. Pilotní projekt město spustí 1. března.
Dne 23. února 2016 byla představena nová karta pro MHD v Praze, která nahradí opencard a bude se jmenovat Lítačka.
MHD, Praha, Opencard
Jízdenky do MHD Praha
příměstské vlaky CityElefant (foto E15)
12
Fotogalerie

Jízda v pražské městské hromadné dopravě s kuponem nahraným na platební kartu nebo mobilní telefon nebude možná dříve než za rok. Cestující si tak zatím budou muset vystačit s papírovou průkazkou, s kartou lítačka nebo s dožívající opencard. Vyplývá to z dnešního usnesení rady. Některá česká města tak mají ve službách týkajících se MHD před Prahou výrazný náskok.

Primátorka Adriana Krnáčová (ANO) přitom v polovině roku slibovala, že platby za cestování v MHD budou mít lidé snazší už na konci tohoto roku.

Příprava nového odbavovacího systému v Praze podle podkladů, které schválila rada, potrvá rok a vyjde na 5,7 milionu korun. Kromě snazších plateb za kupony umožní propojení MHD v rámci Prahy a Středočeského kraje. Projekt má připravit městská firma Operátor ICT.

Zpoždění primátorka mimo jiné vysvětluje tím, že bylo nutné vyměnit 360 tisíc dožívajících karet opencard. "Museli jsme navíc pracovat na tvorbě webu, na kterém je možné si lítačku objednat z domova a díky tomu jsme ulehčili přepážkám, aby nekolabovaly a lidé nemuseli čekat ve frontách," tvrdí Krnáčová.

Lítačku začalo město vydávat od letošního března a karta postupně nahrazuje opencard, která v minulosti vyšla 1,75 miliardy korun. Na lítačku lze pouze nahrát časový kupon. Jiné použití zatím nemá.

Primátorka dnes oznámila, že pořízení lítačky vyšlo na 8,2 milionu korun a měsíční náklady na provoz kartového centra jsou 3,2 milionu korun. Opoziční strany kritizují, že město lítačku pořídilo bez otevřeného výběrového řízení. Navíc nenabízí žádné služby, které by lidem usnadnili nákup jízdného.

Například cestující v plzeňské MHD používají bezkontaktní čipovou kartu od roku 2004. Od dubna předloňského roku mohou nakupovat jízdné ve všech 370 vozech také bezkontaktní bankovní kartou. Nemohou si ale na ní pořídit předplatné, což zatím neumí žádné město v ČR.

V Brně si od ledna budou lidé moci poprvé pořídit elektronický časový kupon, který budou mít nahraný na platební kartě. V městské hromadné dopravě v Liberci se cestuje s čipovou kartou deset let. Lze na ní nahrát předplatné nebo ji využít jako elektronickou peněženku k zaplacení levnějšího jízdného ve voze. Od roku 2009 je možné stejným způsobem cestovat v rámci integrovaného systému po celém Libereckém kraji.

Modernizaci odbavovacího systému včetně možnosti používání platebních karet a mobilních telefonů připravují i v Pardubicích.