Pražská MHD v roce 2022: Vznikne první flotila elektrobusů, DPP přestaví desítky tramvají

Posila do flotily DPP – elektrobus Škoda E’CITY

Posila do flotily DPP – elektrobus Škoda E’CITY Zdroj: DPP

Posila do flotily DPP – elektrobus Škoda E’CITY
Posila do flotily DPP elektrobus – Škoda E’CITY
DPP přestaví desítky tramvají.
DPP přestaví desítky tramvají.
DPP přestaví desítky tramvají.
20
Fotogalerie

Cestující pražskou městskou hromadnou dopravou čeká v příštím roce řada změn. Dopravní podnik, největší městská firma v zemi, například poprvé ve své historii vytvoří vlastní flotilu elektrobusů standardní dvanáctimetrové délky nebo zmodernizuje, přestaví a nakoupí desítky tramvají. Cestujícím bude nově radit „četbot“, dopravnímu podniku pak umělá inteligence.

Elektrifikace autobusové flotily

„Nejzásadnější událostí příštího roku v rámci trakce autobusů bude zařazení prvních elektrobusů standardní dvanáctimetrové délky do provozu a de facto vytvoření první vlastní flotily elektrobusů v naší historii,“ uvádí vedoucí odboru komunikace podniku Daniel Šabík. Na pražské silnice tak vyjede čtrnáct vozidel Škoda E’City 36 BB společnosti Škoda Electric ze skupiny Škoda Transportation. DPP je vysoutěžil za 207 milionů korun.

Aktuálně dopravní podnik elektrobusy testuje, školí řidiče a dílenský personál. Elektrobus dosud nemá dokončenou homologaci a zatím DPP nepatří. První vozidlo má obdržet v lednu a po registraci vypravit do provozu hlavně na linky 154 a 213. Zbylých třináct vozidel má obdržet v únoru.

Prahu čekají v příštích letech velké změny

Video placeholde
• Videohub

Začátkem roku 2022 chce podnik také dokončit veřejnou zakázku na nákup až 253 nových dieselových autobusů v předpokládané hodnotě téměř dvou miliard. Postupnou obnovu flotily plánuje tak, aby alespoň čtvrtina vozového parku dlouhodobě zůstala nezávislá na napájecí či nabíjecí infrastruktuře. Z provozu bude naopak vyřazeno třicet standardních a patnáct kloubových autobusů.

Na podzim by už také měly být nainstalovány bezkontaktní terminály ve všech autobusech DPP – obdobné přístroje, jimiž cestující nakupují jednorázové jízdenky v tramvajích či vestibulech metra.

Eurodotace na pořízení tramvají

Nově vypsané dotační programy EU umožňují příspěvek ve výši až 85 procent na nákup nových tramvají. Toho chce DPP využít. „Pozitivní zprávou je, že na rozdíl od minulosti je tato dotace nově určena i pro Prahu. Jedná se o částku zhruba 1,2 miliardy a náš odhad je, že bychom byli schopni za ni pořídit zhruba dvacet nových vozidel. O dotaci se rozhodně budeme ucházet,“ říká Šabík.

Modernizací též projde až dvanáct vozů T3R.P na T3.PLF, které posílí flotilu nízkopodlažních tramvají na nočních spojích, stejně čeká obnova trojici obousměrných tramvají KT8.

Provoz tramvají se nicméně příští rok prodraží. Za elektřinu si totiž DPP, respektive hlavní město, připlatí oproti letošku asi šedesát procent. Náklady na provoz tramvají a metra vzrostou o 560 milionů.

Plány na novou lanovku a metro bez strojvedoucích

Z právě probíhající mezinárodní designérské soutěže na novou lanovku na Petřín by měl vzejít vítěz v březnu. Podnik poté vypíše soutěž na dodavatele nových vozidel, která mají dorazit v roce 2023 a koncem téhož roku i svézt první cestující.

DPP bude v příštím roce také pokračovat v přípravách na zprovoznění metra D. Na čtvrté lince metra mají v budoucnu jezdit výhradně autonomní soupravy. Podnik koupí vozy, které se obejdou bez strojvedoucích, zároveň i pro linku C. Podle aktuálního harmonogramu by mohly první autonomní vlaky na „céčku“ vyjet v roce 2027.

Velkokapacitní trolejbusy propojí Letiště Václava Havla s městem

Nákup patnácti bateriových kloubových trolejbusů pro linku 140 a dvaceti velkokapacitních tříčlánkových trolejbusů pro linku 119 na Letiště Václava Havla podnik právě finalizuje. Vítěze obou tendrů by měl vyhlásit v lednu. Dál bude také pokračovat v přípravě elektrifikace autobusových linek na levém břehu Vltavy: 119, 131, 137, 176 a 191.

Umělá inteligence poradí podniku, „četbot“ cestujícím

Online informace k tarifům, jízdním řádům či k výlukám poskytne cestujícím v rámci pilotního provozu chatbot – automatický rádce na webových stránkách DPP. „Pracujeme také na systému aktivního doručování informací o mimořádných událostech cestujícím,“ dodává Šabík.

To není vše. „Dál budeme testovat využití neuronové sítě při odhalování blížících se poruch u technologických zařízení, například eskalátorů. Ukazuje se totiž, že na základě analýzy zvuků těchto zařízení dokáže umělá inteligence včas predikovat a odhalit blížící se závadu,“ uvádí zástupce DPP. Technologie má zjednodušit plánování oprav a údržby těchto zařízení.

Prohlédněte si plánovanou podobu stanic metra D: