Autobazary nemají co prodávat. Ojeté vozy docházejí a rychle zdražují

Auto ESA měsíčně vykupuje až 2500 vozů.

Auto ESA měsíčně vykupuje až 2500 vozů. Zdroj: Auto ESA

AAA Auto patří k největším obchodníkům s ojetinami v regionu.
Obchodníci se shodují, že ceny ojetin dál porostou.
3
Fotogalerie

Vykoupit ojeté vozidlo a rozšířit o něj vlastní nabídku je pro autobazary čím dál složitější. Zároveň se dál těší vysoké poptávce. Důsledkem je, že v řadě tuzemských autobazarů ubývá dostupných aut k okamžitému prodeji.

„Na jedno vykoupené auto připadá až pět prodaných vozů. Už skoro nemáme co prodávat, vozy ubývají a začíná jich být skutečně málo. Lidé vědí, že si na nové auto mohou počkat i rok, proto se aktuálně vlastněných vozů nezbavují a my nemáme co vykupovat,“ popisuje situaci v jednom z významných autobazarů pracovník, který si přál zůstat v anonymitě.

Jednou z hlavních příčin současné situace je krize na trhu nových automobilů. Řadě automobilek chybějí čipy a další komponenty, kvůli kterým se zpožďuje výroba a o měsíce prodlužují dodací lhůty nových vozů. Tím se zpomaluje tok automobilů, které by za standardní situace později zamířily do bazarů. Majitelé aut proto odkládají prodej nebo se vozů nezbavují vůbec.

Elektromobilita: jaké jsou plány EU a světa?

Video placeholde
• Videohub

„Zájemci o koupi auta z druhé ruky nyní v kamenných prodejnách vybírají z nejomezenější a taky nejdražší nabídky za poslední roky. Počet dostupných ojetých aut v Evropě je nejnižší za uplynulých pět let,“ uvádí výkonný ředitel on-line tržiště Carvago Jakub Šulta.

Vysokou poptávku po ojetinách dokumentuje i snížení průměrné doby, po jejímž uplynutí obchodníci vykoupený vůz prodávají – dle dat Carvaga se meziročně snížila z průměrných 110 dní na aktuálních 85 dní, u „šikovných“ obchodníků je na úrovni 60 dní. „Není ovšem výjimkou, že zajímavé vozy mizejí z trhu v horizontu hodin až dní. Obecný trend je dnes ve znamení úbytku zánovních a ojetých vozidel na trhu,“ dodává Šulta.

Vykupování vozidel se aktuálně snaží posílit síť autobazarů AAA Auto, která v uplynulých šesti měsících prodávala v průměru 8600 vozů měsíčně, a to v Česku, Polsku a na Slovensku. S vykupováním vozů má pomoci dceřiná společnost Driverama, která se soustřeďuje na mladší vozy v západní Evropě. Nabídka největšího českého hráče AAA má v tuzemsku aktuálně činit asi dvanáct tisíc ojetých aut.

„Nečekáme, že by se měl trend zužující se nabídky na trhu v nejbližších měsících dramaticky zlepšit. Stále na něj působí několik faktorů, které nedostatek způsobují. Jedním z nich je i omezený dovoz aut ze zahraničí, který byl v loňském roce a počátkem letošního výrazně nižší než v předcovidovém období,“ říká Karolína Topolová, předsedkyně představenstva společnosti AURES Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA Auto.

Autobazar Auto ESA tvrdí, že měsíčně vykupuje až 2500 vozů a podobné množství i prodává. V nejkritičtějších fázích loňského roku výkup nepozastavil. „Díky tomu jsme se předzásobili a byli schopni otevřít či rozšířit i další pobočky. Očekáváme, že nákup vozidel bude čím dál tím těžší a za vyšších vstupních nákladů,“ tvrdí ředitel marketingu Auto ESA Filip Kučera.

Mimo jiné i kombinace nedostatku ojetin a vysoké poptávky takřka „po všem“, co má čtyři kola a volant, ústí ve zdražování. Český statistický úřad v září uvedl, že ojetiny na tuzemském trhu meziročně zdražily o 7,5 procenta. Podle tržních analýz AAA Auto se meziroční nárůst cen pohyboval mezi deseti a patnácti procenty. Některé modely, zejména zánovní ojetiny do dvou let stáří, zdražily na tuzemském trhu i přes dvacet procent.

Například Volkswagen Passat se loni prodával průměrně za 575 tisíc korun, aktuálně za 699 tisíc, tedy o 21,6 procenta dráže. O osmnáct procent na 449 tisíc se zvýšila průměrná cenovka modelu Ford Focus, cena Škody Superb narostla o sedmnáct procent na 820 tisíc. „Dle našich analýz nelze v nejbližší době čekat pokles cen. Pravděpodobně spíše dále porostou,“ říká Topolová.

„Prodejci nových vozidel avizují, že by cena jejich vozů mohla vzrůst až o dvacet procent. To ovlivní i ceny ojetin. Do konce roku by se jejich ceny neměly zásadněji měnit, v příštím roce ale budou pravděpodobně dál stoupat, růst by mohl atakovat hranici patnácti procent oproti roku 2020,“ dodává Kučera.

Další vývoj na trhu ojetých vozů se bude odvíjet i od situace v automobilkách. Například předseda představenstva Škody Auto Thomas Schäfer v rozhovoru pro deník E15 uvedl, že první pololetí příštího roku by už „mohlo vypadat dobře“ co do výroby a doručování nových aut zákazníkům. „Ve druhém pololetí neočekávám žádná omezení,“ prohlásil Schäfer s tím, že letos mladoboleslavská automobilka kvůli nedostatků dílů nevyrobila asi čtvrt milionu vozů.

Zlepšení dostupnosti ojetých vozů by měl napomoct i růst jejich dovozu do Česka – od ledna do října se import oproti slabému loňskému roku zvýšil o 21 procent na téměř 154 tisíc osobních aut, vyplynulo z dat Svazu dovozců automobilů. Nejčastěji putovaly do Česka vozy Škoda (34 tisíc) a Volkswagen (31 tisíc). Češi si ale pořídili i 87 ferrari, 24 ojetých vozů rolls-royce a jedno rok staré bugatti.