Pražský dopravní podnik projde reorganizací

Dopravní podnik

Dopravní podnik Zdroj: DPP

Největší městskou firmu v zemi, pražský dopravní podnik, čeká rozsáhlá změna organizační struktury. Místo členění na sekci majetkovou, technickou či dopravní bude rozdělena na jednotlivé trakce pro metro, tramvaje a autobusy. Vedle toho magistrát zadá analýzu, která vyčíslí předběžný odhad finančních kompenzací podniku pro letošní rok. Obě opatření mají omezit rostoucí miliardové částky, kterými je každoročně dotována veřejná doprava v metropoli.

Podle náměstka primátorky Petra Dolínka (ČSSD), který má tuto oblast na starosti, bude struktura akciové společnosti s více než deseti tisíci zaměstnanci přehlednější. „Nyní jsou v každé vozovně zastoupeny všechny sekce. Napříště to bude tak, že sekce budou společné vždy pro celou trakci. Bude to samozřejmě vyžadovat koordinaci a také udržení dosavadních společných nákupů především energií a dalších komodit, aby celek fungoval racionálně,“ řekl Dolínek deníku E15.

Náměstek dodal, že cílem reorganizace nemá být v žádném případě omezení podniku. „Zcela určitě nepovede k personálnímu zemětřesení, propouštění nechystáme,“ zdůraznil. Naposledy prošla firma transformací v letech 2003 až 2006. V tomto období byly rovněž některé servisní činnosti outsourcovány, a to na doporučení společnosti BNV Consulting najaté tehdejším vedením radnice.

Nyní je garantem výběru jízdného ROPID a je otázka, zda by nebylo lepší, kdyby to byl dopravní podnik

Dalším úsporným opatřením má být mimo jiné snížení nákladovosti takzvaných vozokilometrů, což má ukázat právě chystaná analýza. Podle Dolínka je třeba všechna čísla přepočítat a případně přenastavit. „Nyní je garantem výběru jízdného ROPID a je otázka, zda by nebylo lepší, kdyby to byl dopravní podnik. Chceme zjistit, jak je současný model ekonomicky výhodný,“ konstatoval. Podobnou změnu plánovalo i předešlé vedení Prahy, nakonec ji ale neuskutečnilo.

Celkové roční kompenzace podniku se pohybují kolem jedenácti miliard korun a neustále se zvyšují. Tržby z jízdného se pohybují kolem čtyř miliard. Společnost provozuje 730 souprav metra, na 950 tramvají a 1250 autobusů. Koncem března se Praha zaručila za závazky vyplývající ze smlouvy za 19 miliard na nákup tramvají od plzeňské Škoda Transportation. Pro podnik to znamená, že nebude muset ročně splácet 2,3 miliardy, ale jen polovinu.