Pražský dopravní podnik si chce půjčit šest miliard korun

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: 7 Petr Topic

Pražský dopravní podnik si chce půjčit šest miliard korun, které potřebuje na investice do konce roku 2013. Dozorčí rada dnes managementu podniku doporučila, aby peníze získal formou směnky. Další možností může být podle předsedy dozorčí rady Miloslava Ludvíka (ČSSD) úvěr. Ludvík to uvedl po jednání rady.

Podle Ludvíka potřebuje podnik letos na investice asi 1,2 miliardy korun, v dalších dvou letech pak dalších asi 4,8 miliardy korun. Podle Ludvíka tato částka zahrnuje náklady na dostavbu metra A, metro D, nové tramvaje a autobusy i na rekonstrukce tramvajových tratí.

Dozorčí rada managementu doporučila vydání směnky, podle Ludvíka se totiž nemusí soutěžit, a proto je vydání směnky rychlejší než úvěr. Výhodnější podmínky podle Ludvíka podnik získá, pokud se za něj zaručí hlavní město. Rozdíl by mohl činit asi 80 milionů korun. „Předpokládám, že management o tom nyní bude jednat s hlavním městem,“ poznamenal Ludvík. O tom, zda si podnik vezme úvěr nebo vydá směnku, rozhodne vedení podniku.

Dopravní podnik si letos nechal zpracovat studii, která zmapovala, kolik peněz podnik bude v dalších letech na investice potřebovat a kde by na ně mohl vzít. Podle tohoto materiálu, který má ČTK k dispozici, by podnik na své investice do roku 2020 v ideálním případě potřeboval až 145 miliard korun. Z toho by zhruba 40,7 miliardy bylo určeno na obnovu vozového parku, zbytek pak především na stavební akce. Už tento materiál doporučoval, aby se pro získání výhodnějších podmínek za podnik zaručilo hlavní město.

Dopravní podnik hlavního města Prahy dostal letos z městského rozpočtu na investice jen asi 250 milionů korun. Část peněz na obnovu vozového parku ale obdržel v rámci provozních nákladů. Na provoz mu město letos přidělilo celkem 10,86 miliardy korun. Míra zadlužení pražského dopravního podniku je poměrně nízká, společnost splácí pouze úvěr na pořízení 20 nových souprav metra pro trasu D. Za ty musí v dalších letech zaplatit ještě asi 2,5 miliardy korun.