Příčinou srážky vlaků v Kdyni by mohla být zarostlá trať

Srážka vlaků ve Kdyni

Srážka vlaků ve Kdyni Zdroj: ČTK / Chaloupka Miroslav

Srážka vlaků ve Kdyni
Srážka vlaků ve Kdyni
Srážka vlaků ve Kdyni
Srážka vlaků ve Kdyni
5
Fotogalerie

Příčinou středeční srážky vlaků v Kdyni, při níž se zranilo 19 lidí, by mohl být špatný stav kolejiště. Tvrdí to zdroj deníku E15 a tuto možnost připouští i Drážní inspekce.

Osobní vlak Českých drah jedoucí z Klatov do Domažlic ve středu ráno projel ve stanici Kdyně odjezdové návěstidlo a srazil se s vlakem ČD Cargo přijíždějícím od Domažlic. Při nehodě se zranilo 19 lidí včetně strojvůdce osobního vlaku, kterého museli z kabiny vyprošťovat hasiči. Celkovou škodu Drážní inspekce odhadla na 4,75 milionu korun.

Podle zdroje deníku E15 obeznámeného s průběhem nehody se strojvůdce osobního vlaku sice snažil brzdit, na zarostlé koleji ale nebyl schopen včas zastavit. „Není to úplně tak, jak někdo tvrdí, že chyba byla na straně Českých drah, strojvůdce atd., ale ten vlak se spíše sklouzl,“ řekl.

To, že vlak osobní vlak před srážkou několik set metrů klouzal po kolejích, potvrdil během jednání Hospodářského výboru Poslanecké sněmovny generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera. „Zatím vše nasvědčuje tomu, že strojvedoucí se snažil zastavit všemi dostupnými prostředky. Na poslední technické prohlídce bylo vozidlo v pondělí 7. září a samozřejmě byla kontrolována také brzdná soustava, která byla bez závady,“ uvedla také regionální mluvčí Českých drah Gabriela Novotná.

„Z dosud nevyjasněných příčin vlak při vjezdu do stanice nezabrzdil u nástupiště a projel celou staniční kolej až za odjezdové návěstidlo, kde se střetl se služebním vlakem,“ popsala průběh nehody v tiskové zprávě Správa železnic. K informaci, že kolejiště bylo zarostlé, se mluvčí organizace Kateřina Šubová nechtěla vyjádřit. „Nepředjímejme výsledky vyšetřování. Odpovědnost za nehodu bude možné určit až po rozboru záznamu rychloměru a všech dalších souvislostí,“ uvedla v reakci na dotaz deníku E15.

Během letošního července na české železnici výrazně přibylo nehod a dalších mimořádných událostí. Drážní inspekce zaznamenala celkem 135 mimořádných události, což je nejvíce přinejmenším za posledních pět let. Při nehodách v červenci zemřelo 29 lidí a dalších 79 bylo zraněno. V srpnu se situace uklidnila, inspekce zaznamenala 102 mimořádných událostí, což představuje meziroční pokles. Zároveň si ale srpnové nehody vyžádaly 26 obětí na životech, meziročně o sedm více.

Stát kvůli nehodám v minulých týdnech zavedl několik opatření. Na malých lokálních tratích, které jsou řízeny zjednodušeným způsobem, zavedl pro všechny spoje ohlašovací povinnost. Prodloužila se také minimální doba odpočinku strojvůdců mezi jednotlivými směnami. Ministerstvo dopravy připravuje další změny, chce například urychlit budování zabezpečovacího systému ETCS, který umožňuje na dálku zastavit jedoucí vlak.