Prodeje elektromobilů v Dánsku se propadly o desítky procent. Může za to jejich zdanění

Malý užitkový e-NV200 využívá elektrické techniky osobního Nissanu Leaf

Malý užitkový e-NV200 využívá elektrické techniky osobního Nissanu Leaf Zdroj: Nissan

Malý elektromobil na velkých kolech. BMW představilo i3 ve speciální edici
Nové vozy Policie ČR
..
Hybridy a elektromobily v ČR
Tesla Model 3
13
Fotogalerie

Dánský příklad dokazuje, že bez zvýhodnění prodeje elektromobilů mohutně klesají.

Spolu s tím, jak ceny elektromobilů klesají a jejich dojezd roste, narůstají i jejich prodeje. Velkým lákadlem jsou ale stále jejich různá zvýhodnění, ať už nižší sazby daní nebo třeba bezplatné mýtné. Jak důležité tyto pobídky jsou, ukazuje příklad z Dánska. Tamější vláda se výhody rozhodla zrušit, výsledkem čehož je velký pád prodejů tohoto druhu aut.

Jestliže tak třeba ve Švédsku v prvním čtvrtletí roku prodeje elektřinou poháněných aut rostou o bezmála 80 procent a v Maďarsku dokonce o 159 procent, v Dánsku je situace přesně opačná. Dánské prodeje elektrovozů od ledna do března meziročně klesly o 60,5 procent, a to z 215 aut na 85. Pryč jsou tak doby, kdy se v této severské zemi v roce 2015 prodalo dvakrát více elektromobilů než v Itálii, tedy v zemi s více než desetinásobnou populací. Na Apeninském poloostrově se mimochodem během prvního letošního čtvrtletí prodalo 1.048 elektrovozů.

Pád prodejů je důsledkem rozhodnutí dánské vlády z podzimu 2015. Vláda v čele s premiérem Larsem Løkkem Rasmussenem se rozhodla postupně zrušit daňové úlevy na elektromobily, čímž chtěla vyrovnat podmínky na automobilovém trhu a především získat více financí do rozpočtu. Dánsko tak bylo první vlaštovkou, konce zvýhodnění pro elektromobily se nepochybně dočkáme i v dalších zemích. A to až jejich vlády uvidí velký výpadek financí ze spotřební daně na konvenční paliva. S rostoucím podílem elektrovozů na trhu k něčemu takovému totiž musí dojit.

Robotická souhra v Tesle: 

Video placeholde
Robotická výroba v továrně Tesla • Zive.cz

Postupný konec zvýhodnění elektromobilů v Dánsku vypadal následovně: Od roku 2016 byla zavedena 20procentní daň na nákup automobilu s elektrickým pohonem, letos daň vzrostla na 40 procent. Do roku 2020 se pak daň uvalená na elektromobily měla vyrovnat vozům poháněným spalovacím motorem. Na dovážená auta na fosilní paliva se přitom v domovské zemi Lega aktuálně vztahuje závratná, až 180procentní daň, a to podle výchozí ceny auta! Není tak divu, že zákazníci viděli v elektromobilech tak velké lákadlo.

 Zavedení zdanění na sebe nenechalo dlouho čekat a už loni dánské prodeje elektrovozů klesly, a to o 70 procent na 1.373 aut. Letos jejich pád pokračuje, a to přestože se na ně stále vztahuje nižší spotřební daň než na konvenční vozy. Není tak divu, že milovníci elektromobilů hovoří o „kompletním zabitím trhu.“ Proti zavedení zdanění elektrovozů hodně lobbovala Tesla, pro níž Dánsko bylo hodně zajímavý trh.

Pádu prodejů elektromobilů se ale nakonec dánská vláda zřejmě zalekla a nyní se rozhodla své plány zmírnit. S postupným navyšováním zdanění se nadále počítá, bude však probíhat pomaleji, než se dosud zamýšlelo. Místo 40% zdanění se Dánsko vrátí k 20procentní dani. Ta však bude platit jen pro maximálně 5.000 registrovaných vozidel s elektrickým pohonem, a to nejpozději do roku 2019. Poté bude bez ohledu na dosavadní prodeje zavedena 40procentní daň, zrušena bude i pobídka až ve výši 10 tisíc dánských korun (asi 35 tisíc korun). Následně mezi lety 2020 a 2022 daň na elektromobily vzroste z 65 na 100 procent.

Více o autech si můžete přečíst na AUTO.CZ