Koronavirus způsobil propad prodejů luxusních aut | E15.cz
KoronaHelpdesk E15

Jak vydělat v těžkých časech

Prodeje luxusních vozů kvůli viru padají. Dovozci věří v rychlý návrat zákazníků do autosalonů

Jiří Liebreich

Jiří Liebreich

Pandemie koronaviru významně postihla nejen tuzemský automobilový průmysl, jehož zástupci očekávají pokles odbytu aut v letošním roce o třetinu. Nejvíce však bude zřejmě postižen segment luxusních vozů. Jejich březnové prodeje ve srovnání se stejným obdobím loni klesly až o 60 procent, vyplývá ze statistik Svazu dovozců automobilů.

V březnu bylo podle dat SDA zaregistrováno meziročně o čtvrtinu méně nových vozů BMW (332), o pětinu méně vozů Audi (160), o třetinu méně automobilů Porsche (19) a o šedesát procent méně vozů Jaguar (14).

Majitelé si zaregistrovali také čtyři vozy Bentley, čtyři lamborghini a jedno maserati, což je oproti loňskému březnu o polovinu méně. Výjimkou je Ferrari, které zaznamenalo meziroční nárůst ze sedmi na deset registrací. Ještě v únoru přitom registrací automobilů většiny těchto značek meziročně přibývalo.

Důvodem poklesů, které se mohou v příštích měsících dál prohlubovat, je nejen nižší zájem movitých lidí, ale i odstávky výroby v továrnách luxusních značek.

„Prodeje luxusních automobilů jsou na recesi citlivější než ty od masových značek. Během poslední obdobné krize v letech 2008 až 2009 klesala registrace například vozů Porsche meziročně až o sedmdesát procent,“ uvedl ekonom společnosti Deloitte Václav Franče. „Naproti tomu celý trh v té době klesl meziročně maximálně o dvanáct procent,“ dodává.

Prodejce luxusních aut Kudláček: Musíte se těšit

Společnost Porsche ČR, která je oficiálním importérem značek Volkswagen či Audi, pracuje se dvěma scénáři dalšího vývoje. „Pokud se nedostaví hlubší recese, odložená poptávka za březen a duben by se částečně mohla přesunout do druhé poloviny roku,“ řekl deníku E15 generální ředitel Porsche ČR Jan Hurt.

„Pokud ale nastane celoevropská ekonomická krize, což je pravděpodobnější scénář, tak samozřejmě dojde k celkovému poklesu počtu prodaných vozů,“ dodal.

„Dochází k výkyvům. Během druhého kvartálu útlum nastane, zejména s ohledem na pozastavenou výrobu. V této chvíli je velice obtížné predikovat, jaký bude zájem o nové vozy obecně, obzvlášť o ty prémiové,“ uvedl mluvčí BMW Group pro Česko David Haidinger.

Krize postihne celý trh automobilových veteránů. Kdo může, měl by nakupovat, říká Radek Pokorný

Obnovit prodej v autosalonech mohli prodejci od druhé poloviny dubna. „Neočekávám, že by je vzali zájemci o luxusní automobily ztečí. Takovéto vozy si většinou kupují podnikatelé a ti mají momentálně spoustu starostí s udržením vlastního byznysu,“ míní ekonom Franče.

Dovozci nicméně věří v rychlý návrat zákazníků do autosalonů. „Pevně doufáme, že se situace začne normalizovat od května,“ říká Hurt.

Kvůli pandemii musela většina výrobců zastavit na několik týdnů výrobu v evropských závodech. Porsche na několik týdnů zavřelo své závody ve Stuttgartu-Zuffenhausenu a v Lipsku, odstávku zavedlo také BMW, Aston Martin, Bentley nebo Jaguar Land Rover. Od tohoto týdne už ale BMW v Británii postupně obnovuje výrobu, ke stejnému kroku se chystají i další jmenované značky. 

Příklady značek s poklesem registrací: březen 2020 březen 2019

BMW

332 439
Porsche 19 27
Jaguar 14 34
Lamborghini 4 7
Rolls-Royce 1 2
pramen Sdružení dovozců automobilů

Šéf Kiwi Dlouhý: Za lety zrušené v dubnu a v květnu vracejí aerolinky strašně málo

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!