Qantas zpřetrhá staré vazby, s Emirates ovládne lety do Austrálie

Qantas se spojuje s Emirates

Qantas se spojuje s Emirates Zdroj: wikimedia.org

Aerolinky Qantas a Emirates se dohodly na desetileté spolupráci. Dopravci sladí své letové plány a ceny letenek, což by mělo posílit jejich dominanci na letech z Austrálie do Evropy. Krok také může znamenat odklon Qantasu od letecké aliance Oneworld. Dohodu ještě musí schválit australský antimonopolní úřad.

Dohoda, která začne platit od ledna 2013, přesahuje tradiční sdílení kódů, tedy prodej části sedačkové kapacity na vlastních letech pod jménem partnerské společnosti. Firmy navíc propojí své zákaznické programy, což je krok obvyklý spíše u leteckých aliancí.

Qantas přesune svou asijský hub pro dálkové lety do Evropy ze Singapuru do Dubaje, kde budou jeho stroje spolu s Emirates jedinými nájemníky terminálu 3.

„Dohoda bude mít patrně zemětřesný vliv na aliance,“ prohlásil šéf Emirates Tim Clark. Dnešní dohoda znamená rozpad partnerství Qantasu a British Airways, které trvá od roku 1998. Obě firmy tehdy založily alianci Oneworld, kterou odchod jednoho ze svých největších členů silně zasáhne. Šéf Qantasu Alan Joyce naznačil i odklon od celé Oneworld, jejímž členem zatím australské aerolinky zůstávají. „Toto je nejvýznamnější partnerství, které kdy Qantas uzavřel s jinou aerolinkou. Posouváme se tím od minulého modelu leteckých aliancí na novou úroveň,“ prohlásil.

Čtěte také:

Akcie Qantasu se rekordně propadly, zisk klesne až o 90 procent

Emirates chtějí odškodnění za opravy obřích Airbusů

Clarkovi by se tak mohlo podařit rozbít jednu ze tří největších leteckých aliancí světa, o nichž dlouhodobě tvrdí, že jsou přežitkem. Postupné uvolňování vazeb uvnitř těchto uskupení probíhá už několik let. Důkazem mohou být dvoustranné dohody, které spolu podepisují větší členové aliancí Skyteam a Star Alliance.

"Klokaní cesta" zanikne po dvou desetiletích

Už nyní je ale jisté, že zanikne takzvaná klokaní cesta, tedy spolupráce Qantasu a IAG, vlastníka British Airways, na lukrativní lince z Londýna do Sydney. Šéf IAG Wille Walsh uvedl, že dohoda trvající téměř 20 let tvořila „jen malou část naší mezinárodní sítě“ a její ukončení zapadá do globální strategie IAG.

Kdo bude ale rozpadem „klokaní cesty“ poškozen zcela určitě, jsou Singapore Airways. Tím, že Qantas přestane své lety na Blízký východ a do Evropy směřovat přes Singapur, přijdou aerolinky podle Bank of America Merill Lynch o více než čtvrtinu svých příjmů. Singapore Airlines totiž na tyto lety navazovaly svou síť regionálních spojení o kapacitě přes 40 tisíc sedadel týdně.

Boeing 777 aerolinek Emirates přístává v PrazeBoeing 777 aerolinek Emirates přístává v Praze | E15 Stepan BrunerDíky pravidelným letům Emirates do Prahy a provázání sítí obou aerolinek se Čechům zrychlí spojení do Austrálie

Qantas za fiskální rok končící v červnu vykázal ztrátu 450 milionů australských dolarů, nejhůře se firmě dařilo na dálkových letech. Díky spolupráci s Emirates by se tento problém mohlo podařit odstranit. Obě firmy si také přestanou konkurovat na australském trhu, kam se Emirates před podepsáním dohody pokoušely proniknout a ohrozit dominantní postavení Qantasu na domácí půdě.

Uzavření těsného partnerství s jiným dopravcem je novinkou i pro Emirates, které dosud takovou formu spolupráce s konkurencí odmítaly. Intenzivní soupeření s Etihad Airways vlastněnými sousedním Katarem je ale nutí změnit strategii. Etihad v posledních letech získaly minoritní podíly v několika leteckých společnostech a podepsaly řadu dohod o spolupráci s evropskými aerolinkami včetně ČSA.