Rekonstrukce Barrandovského mostu začala. Kudy vedou objízdné trasy

Oprava nejvytíženější komunikace v Česku, pražského Barrandovského mostu, se blíží. Technická správa komunikací (TSK) práce rozdělila do více let, vždy na část stavební sezony.

Oprava nejvytíženější komunikace v Česku, pražského Barrandovského mostu, se blíží. Technická správa komunikací (TSK) práce rozdělila do více let, vždy na část stavební sezony. Zdroj: E15 Michael Tomeš

Denně most přejede 140 tisíc aut
Rekonstrukce je rozdělena do několika etap
3
Fotogalerie

Oprava nejvytíženější komunikace v Česku, pražského Barrandovského mostuzačala.  Technická správa komunikací (TSK) práce rozdělila do více let, vždy na část stavební sezony. Po zbytek roku bude most bez omezení průjezdný. V letošním roce práce začaly 14. května a potrvají do konce srpna 2022, celkem 110 dní. Zcela uzavřen je pro řidiče přijíždějící z Prahy již nájezd ze Strakonické, který pokračuje na Jižní spojku. Na tu se řidiči budou moci dostat podjetím Barrandovského mostu a následně přes provizorní rampu u Lihovaru.

Rekonstrukce mostu je rozdělena do čtyř etap, první proběhne letos a ty další budou navazovat, v letech 2023 a 2024 vždy na 92 dní a v roce 2025 už jen na 82 dní. Most nebude nikdy zcela uzavřen, průjezd bude vždy možný ve třech jízdních pruzích z původních čtyř v obou směrech po celou dobu stavby.

„V noci na sobotu 14. května se začaly vyznačovat objízdné trasy a omezení na mostě. To by mělo trvat asi dva dny a od pondělí 16. května již začnou samotné práce. Původní dobu letošních oprav se nám podařilo výrazně zkrátit,“ řekl náměstek pražského primátora Adam Scheinherr. Původně podle něj byly letošní práce plánovány na 180 dní.

Prahu čekají v příštích letech velké změny

Video placeholde
• Videohub

Omezení pro tisíce řidičů

První fáze prací provede firma Porr za 594,5 milionu korun. Jako první začne v polovině května oprava jižní mostovky a zároveň s tím bude vyměněna rampa ze Strakonické. Řidiči budou muset jezdit po objízdných trasách a provoz bude částečně omezen i na mostě, který denně projede 140 tisíc vozů.

„V loňském roce jsme dokončili sanaci pilířů a základů mostu pod hladinou Vltavy. Nyní na to navážeme rekonstrukcí nosné konstrukce, kterou připravujeme od roku 2019, kdy proběhla diagnostika mostu. Následně jsme nechali vyhotovit podrobný projekt rekonstrukce,“ uvedl Jozef Sinčák, generální ředitel TSK.

Objízdné trasy

Řidičům silničáři doporučují využít vyznačenou objízdnou trasu po Pražském okruhu a přejet řeku po Lahovickém mostě. Do města pak sjedou od Písnice či Vestce.

Objízdné trasy jsou v podstatě tři:

  • přes Zbraslav a následně Komořanskou přes Modřany
  • přes centrum a Palackého či Jiráskův most
  • přes Pražský okruh, kdy budou řidiči hlavní město prakticky objíždět. Už teď je ale jasné, že objízdné trasy čeká pořádná zatěžkávací zkouška.

Dojde také ke snížení počtu jízdních pruhů na jižní polovině Barrandovského mostu, a to ze 4 na 3 v obou směrech.

Ve směru od Modřanské k Barrandovskému mostu bude průjezdný pouze jeden jízdní pruh oproti současným dvěma.

Komplikace  čekají i cestující autobusů MHD mířících z Prahy 4 na Smíchov či Barrandov (a zpět). Ti budou muset více spoléhat na metro nebo tramvaje.

TSK již upravila křižovatky u mostu Závodu míru na Zbraslavi, aby tam byl plynulejší provoz. Po dobu oprav bude otevřena i mimoúrovňová křižovatka na Pražském okruhu u Písnice. Rozšiřuje se také sjízdná rampa z Barrandovského mostu na Modřanskou ulici. Navýší se i kapacita některých linek MHD. „Sto čtyřicet tisíc aut jen tak nezmizí. Já jen doufám, že část motoristů přestoupí na MHD, která díky posílení bude rychlejší,“ říká Zdeněk Lokaj z Dopravní fakulty ČVUT.

TSK také vytipovala necelou stovku komunikací, na které by mohla mít rekonstrukce mostu vliv, byť nemusejí být přímo objízdnou trasou, ale jsou takzvanou alternativní – odlehčující, kde je třeba před zahájením provést úpravy nebo zde nemohou probíhat žádná plánovaná omezení dopravy v době opravy mostu. Poblíž mostu pak bude nonstop připravena odtahová služba, která případná nabouraná nebo porouchaná auta dostane z opravovaných úseků co nejrychleji pryč, aby se netvořily kolony.

Barrandovský most v datech