Rekonstrukce Smíchovského nádraží se blíží, bude stát přes čtyři miliardy

Vizualizace rekonstrukce nádraží na Smíchově

Vizualizace rekonstrukce nádraží na Smíchově Zdroj: Návrh: A69 architekti, Vizualizace: Dousek - Záborský

Vizualizace rekonstrukce nádraží na Smíchově
Vizualizace rekonstrukce nádraží na Smíchově
Vizualizace rekonstrukce nádraží na Smíchově
Vizualizace rekonstrukce nádraží na Smíchově
Vizualizace rekonstrukce nádraží na Smíchově
10
Fotogalerie

Modernizace smíchovského nádraží v Praze začne počátkem příštího roku. Správa železnic (SŽ) nechá opravit všechny staniční koleje a nástupiště, přestaví oba podchody a prodlouží je pod celou stanicí. Nástupiště budou přístupná bezbariérově novými výtahy. Práce provede konsorcium firem Metrostav TBR, OHLA ŽS, Hochtief CZ a Elektrizace železnic Praha, které zvítězilo ve výběrovém řízení

„Zahájení hlavní fáze rekonstrukce předcházelo odstranění části kolejí a také původní lávky přes stanici. Nyní dojde ke kompletní přestavbě kolejiště, obnově tří stávajících nástupišť a vybudování jednoho nového. To budou využívat zejména vlaky ve směru na Prahu-Zličín a Hostivici,“ uvedl mluvčí SŽ Dušan Gavenda.

Opravit nechá správa podchody, které prodlouží pod celým kolejištěm až do budoucího parkovacího domu. Přístup na nástupiště bude bezbariérový. Součástí projektu je také výstavba lávky směrem k Radlické ulici, která umožní lidem přístup na jednotlivá nástupiště a zároveň propojí stanici s novou čtvrtí vznikající na Smíchově.

Most přes Nádražní ulici bude po dokončení rekonstrukce tříkolejný. Na něj má podle představy SŽ navazovat nový tříkolejný most mezi Smíchovem a Podskalím, který nahradí nynější železniční most přes Vltavu.

Nový terminál do roku 2030

Pražský magistrát plánuje na Smíchově vybudovat dopravní terminál propojující všechny druhy MHD a vznikne tam i záchytné parkoviště P+R. Na stavbu zastupitelé již schválili vypsání tendru za osm miliard korun.

Terminál nahradí autobusové nádraží Na Knížecí, stát má do konce roku 2030. Jeho součástí bude kromě železniční stanice příměstské i dálkové železniční dopravy také stanice metra i tramvaje, stanice městských a příměstských autobusových a trolejbusových a elektrobusových linek. Západně od železniční stanice vznikne velkokapacitní záchytné parkoviště.

Smíchovské nádraží bylo otevřeno jako druhá velká stanice v Praze v roce 1862. Nynější budova stanice byla postavena v 50. letech minulého století, kdy se původní budovy i kvůli poškození za druhé světové války nedochovaly. Nádraží patří k nejvytíženějším železničním uzlům v Praze, a to spolu s nádražím hlavním, na které bylo napojeno deset let po svém vzniku, a Masarykovým.