Balík opatření má napravit některé nejasnosti, které se do regulace dopravy dostaly. Ministerstvo chce především udělat jasno ve zmateném názvosloví. Ze zákona tak vyškrtne rychlostní silnice, které přejmenuje na dálnice. Z tahů označených R tak zmizí modré cedule označující „silnici pro motorová vozidla“.
Právě tyto značky, které nově umožní maximální rychlost 110 km/h, se pak objeví na nových a přehledných úsecích velkých silnic. A aby toho nebylo málo, zákon nově umožní navýšit další značkou rychlost až na 130 km/h. „Tyto silnice by měly být koncipovány jako jakýsi mezistupeň mezi běžnou dvouproudovou silnicí a dálnicí,“ napsal resort dopravy v důvodové zprávě novely zákona.
Přepisem pravidel a přeznačkováním tak ministerstvo dopravy téměř přes noc „vyrobí“ 300 kilometrů dálnic a zhruba stejně „skorodálnic“, tedy silnic značených římskou jedničkou. Pilotně se do konce roku bude stodesítka testovat na tahu I/37, který vede z Hradce Králové do Pardubic.
Zatímco sjednocení názvosloví odborníci vítají, plošné navyšování rychlosti jim vadí. „Obecně mám pochybnosti o přínosech takového kroku. Zvlášť zvýšení ze 110 na 130 km/h s sebou nese větší spotřebu a nesourodou dopravu – víc se brzdí a zrychluje. Rozhodně bych vždy upřednostnil místní značení,“ řekl týdeníku Euro Aleš Kuták z Dopravní federace. Podle něj si některé silnice, jako například I/7 na Slaný, navíc nezaslouží ani současnou devadesátku.