Rozhodnuto: Stavba metra D začne do tří let. Vlaky pojedou samy

tunel metra

tunel metra Zdroj: ctk

Na vizualizaci je stanice Písnice. První úsek trasy metra D povede z Pankráce do Písnice a vyjde na 24,69 miliardy korun
Vizualizace stanice metra D Písnice
Horní pohled na stanici metra D Písnice
Vizualizace stanice metra D Libuš
Vizualizace stanice metra D Nové Dvory
14
Fotogalerie
Na nové trase metra D budou jezdit vlaky bez řidiče. Jako první se začne stavět část z Pankráce do stanice Depo Písnice. Rozhodli o tom pražští radní. Stavba první části metra D by měla být hotova do roku 2022, Praha by pak na stavbu mohla čerpat dotace z evropských fondů. Náklady jsou odhadovány v řádu několika desítek miliard korun. Dopravní podnik (DPP) nyní řeší výkup pozemků.

Původně mělo být postaveno metro jezdící se strojvůdcem, náklady byly odhadovány na necelých 30 miliard. Rozhodla o tom rada pod vedením tehdejšího primátora Tomáše Hudečka (tehdy TOP 09).

Nynější vedení města ale schválilo změnu záměru, kdy Praha začne stavět takzvané bezobslužné metro. Důvodem je, že náklady na stavbu budou vyšší, nižší však budou následné provozní náklady. „Vrátili jsme se k původním plánům na bezobslužný provoz, je to směr, kterým chceme stavbu vést,“ řekl již minulý týden generální ředitel DPP Jaroslav Ďuriš.

Náklady? Zatím neznámé

Konkrétní náklady na stavbu nového trasy ještě nejsou podle náměstka primátorky Petra Dolínka (ČSSD) přesně spočítány. Začne je nyní vyčíslovat dopravní podnik s projekční firmou Metroprojekt. „Žádat budeme samozřejmě o dotaci z evropských fondů a rádi bychom, aby se na výstavbě finančně podílel i stát. Například v Německu se spolkové republiky na takových stavbách běžně podílejí, protože Praha metro nebude stavět jen sama pro sebe,“ řekl Dolínek.

Záměr kritizuje opoziční ODS, podle předsedy pražské ODS Filipa Humplíka Praha na schválenou variantu nemá peníze. „Nemůžeme souhlasit s megalomanskou podobou projektu, který z původně plánovaných 35 miliard narostl na 50 miliard. Taková investice se začíná jevit jako nereálná a městským rozpočtem neufinacovatelná,“ uvedl. Praha by podle ODS měla nejdřív postavit úsek Pankrác-Nové Dvory a konečnou Depo Písnice by měla stavět až poté, co zjistí, zda bude využívána.

Kritiku ODS Dolínek odmítl. Podle jeho slov není kouskování trasy dobré, navíc v Písnici je rozvojové území, kde může vzniknout například záchytné parkoviště P+R. „Salámová metoda není správná a celá oblast dostane impuls k dalšímu rozvoji,“ řekl.

Dopravní podnik vykupuje pozemky

Dopravní podnik nyní vykupuje pozemky nutné pro stavbu, ještě potřebuje vykoupit asi 750 parcel. Revizí by měla projít ještě podoba stanic, to by měl prozkoumat Institut plánování a rozvoje.

Metro D spojí centrum s jižní částí města. V další fázi by se z Pankráce mělo stavět dále do centra. Náklady na stavbu z náměstí Míru, kam bude prodlouženo z Pankráce, do Písnice včetně výkupu pozemků překročí 50 miliard korun. Stavět se podle projektantů začne za tři roky a práce potrvají pět až šest let.

Na novou linku metra D chce vedení města žádat vládu o finanční podporu. Chystá se využít i prostředky z EU. Pro cestující se nedávno otevřely nové stanice metra A do Motola za zhruba 20 miliard korun.