Šíp: FlixBus vrací Jančurovi strategii nízkých cen, může je uplatňovat dlouhé měsíce

Emanuel Šíp

Emanuel Šíp Zdroj: Anna Vacková E15

Konkurence mezi Regiojetem a Flixbusem se vyostřuje
2
Fotogalerie

Souboj žlutých autobusů se zelenými se dál vyhrocuje, majitel společností Student Agency a RegioJet Radim Jančura pošle předžalobní výzvu konkurenčnímu autobusovému dopravci FlixBus. „RegioJet nečekají jednoduché časy, FlixBus může uplatňovat nižší ceny celé měsíce,“ říká Emanuel Šíp, předseda dopravní sekce Hospodářské komory.

Mohl by Jančura u soudu uspět?

Jako je válka vedení politiky jiným způsobem, tak soud je vedení konkurence také jiným způsobem. Jen velmi těžko lze předjímat, jak může soud cenovou bitvu posoudit. Je to boj obrovského kapitálu firmy FlixBus s menším kapitálem Student Agency. Strategie FlixBusu, který při vstupu na trh nasadil velmi nízké ceny, není nijak neobvyklá. Při svém nástupu ji uplatňovala i sama Student Agency, teď se to obrací.

Šéf Student Agency kontruje tím, že zatímco on držel podnákladové ceny při vstupu na trh krátkodobě, u FlixBusu se má jednat o dlouhodobou strategii.

Tohle musí vzít soud v úvahu, neměl by snadné rozhodování. Každopádně FlixBus je kapitálově velice silná skupina, a pokud by nedošlo k zásahu soudu nebo Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, tak může zůstat na podnákladových cenách ještě dlouho. Ceny se dřív či později vrátí k reálu, přičemž když si koupíte jízdenku s předstihem, získáte nejlevnější cenu.

Čím později objednáte jízdenku, tím víc se bude cena blížit běžným hodnotám. Je tu jasně daná konkurence, dlouhodobě není možné jezdit s podnákladovými cenami. Český autobusový trh je zajímavý, máme tu volný prostor pro komerční linky. Pro FlixBus je to lákavý trh, jsme ve středu Evropy, vyplatí se mít tu filiálku.

Jak dlouho může RegioJet konkurovat tak agresivnímu soupeři?

Cenová válka ho výrazně poznamenala, nečekají ho jednoduché časy. FlixBus může uplatňovat nižší ceny celé měsíce.

Do jaké míry je soud běžným vyústěním sporu na českém dopravním trhu?

Stává se to. Byly tu takové spory, nedávno dal soud za pravdu železniční společnosti Leo Express za to, že České dráhy uplatňovaly predátorské a podnákladové ceny. Takže v tomto případě si myslím, že jde jen o opakování známého vzorce.

České dráhy se proti výroku pana Emanuela Šípa ohradily:

"Není pravdou, že by soud jakkoliv ve věci meritorně rozhodl a konstatoval jakékoliv porušení na straně společnosti České dráhy, a.s. Vrchní soud v Praze zrušil rozhodnutí soudu prvního stupně. Rozhodnutí však nebylo zrušeno proto, že by Městský soud špatně rozhodl v meritu věci, rozhodnutí bylo zrušeno z procesních důvodů, kdy odvolací soud konstatoval, že soud prvního stupně nedostatečně provedl dokazování. Věc se tedy bude vracet zpět k Městskému soudu, který bude muset po provedení dokazování znovu rozhodnout, přičemž závěr odvolacího soudu o zrušení rozhodnutí nikterak nepředjímá nové rozhodnutí Městského soudu. České dráhy trvají na tom, že vždy postupovaly v souladu s právem a protiprávního jednání se nedopustily."