Škoda Auto dodá státu rekordní počet Fabií v „kombíku“. Pak je přestane vyrábět
Ministerstvo financí dokončilo jednu z vůbec největších veřejných soutěží na nákup nových automobilů. V tendru uspěla mladoboleslavská Škoda Auto. Státní správě dodá celkem 498 vozů Fabia ve variantě combi. Současně zajistí jejich servis po dobu pěti let nebo do ujetí 150 tisíc kilometrů. Vítězství v tendru bylo zveřejněno jen týden poté, co automobilka oznámila, že model Fabia přestane kvůli přísným emisním limitům ve variantě combi vyrábět.
První vozy dodá Škoda státu ještě letos, cenu zakázky automobilka neuvedla. V následujících dvou letech budou vozy odebírat například ministerstva obrany, životního prostředí a dopravy včetně jejich podřízených organizací, mezi které patří například Správa železnic, Ředitelství silnic a dálnic a další subjekty státní správy a samosprávy.
„Centrální nákupy jsou krásným příkladem, jak stát může a dokáže šetřit. Za poslední dva roky stát centrálně nakoupil už za 20 miliard korun a zapojilo se více než 250 organizací veřejné správy. A to včetně krajů a obcí, kterým centrální nákup může přinést nejen finanční úsporu, ale také úlevu od papírování a byrokracie,“ uvedla ministryně financí Alena Schillerová (za ANO). Organizace získají podle ní díky centrálnímu nákupu vozy až o 20 procent levněji.
Škoda Auto minulý týden oznámila, že model Fabia ve variantě combi přestane vyrábět. Důvodem jsou přísné emisní limity, kvůli kterým musí vyrábět více elektromobilů. Kdy se tak stane, zatím není jasné.
VIDEO: Škoda auto chce prodávat hlavně elektromobily

„Extrémně přísná emisní norma EU7 nyní ještě dále dramaticky zrychluje transformační proces směrem k elektromobilitě. Potřebujeme proto nejen více elektromobilů, ale musíme se také rychleji, než se plánovalo, rozloučit s některými produkty se spalovacím motorem,“ uvedla Škoda Auto v dopise zaměstnancům.
Škoda loni celosvětově dodala zákazníkům 39 589 Fabií v provedení combi, což představuje meziroční pokles o 31 procent. Prodloužená verze se na celkovém prodeji modelu podílela 37,5 procenta. Model Fabia loni zaznamenal celkově pokles odbytu o 39 procent. Důvodem mohlo být podle expertů očekávání nové generace, kterou Škoda uvedla letos, i růst prodejů dalších menším modelů Scala a Kamiq. Prodej Scaly loni rostl o 62 procent a v případě Kamiqu se zdvojnásobil.
Evropská komise v červenci představila takzvanou Zelenou dohodu pro Evropu, plán na ochranu klimatu, který má unijní státy nasměrovat ke splnění přísnějších emisních cílů v roce 2030. Obsahuje mimo jiné i cíle pro zavedení elektromobility.
Dodržení nové emisní normy je podle automobilky spjato s velmi vysokými náklady. „Společně jsme se proto rozhodli, že budeme důsledně investovat do budoucnosti a že se včas rozloučíme s modely se spalovacím motorem, jako je Škoda Fabia Combi,“ stojí v dopise zaměstnancům.
Člen představenstva Škoda Auto Martin Jahn prohlásil, že v automobilce má od roku 2030 připadat 50 až 70 procent prodejů na auta s elektrickým pohonem. Připustil ale, že na některých trzích škodovky bude nástup elektromobility pomalejší. Předpokládá, že cena elektromobilů se bude postupně snižovat, naopak jejich uživatelská přívětivost vzroste.
Škoda Auto loni dodala celosvětově přes jeden milion aut. Provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Je aktivní na více než 100 trzích.